Przedszkole nr 2 im. Janint Porazińskiej w Darłowie
BIP Przedszkole nr 2 w Darłowie

Dnia 13 września na godzinę 16.00 zapraszamy na zebranie ogólne i zebrania grupowe.

I Misie
II Gwiazdeczki
III Biedroneczki
IV Słoneczka
V Sówki
VI Stokrotki
VII Jagódki
 
Opłaty
Jadłospis
Pracownicy Przedszkola
Dokumenty Przedszkola
 
Przekaż 1% swojego podatku na fundusz wieczysty "Przedszkole Dwójeczka
Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom "Przyjazna Szkoła
II Gwiazdeczki

Rok szkolny 2022/2023

Wrzesień

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

­   -Wdrażanie do przestrzegania wspólnie ustalonych umów oraz zasad regulujących współżycie w grupie. 

­  - Integracja grupy.

­  - Rozwijanie orientacji przestrzennej.

­ -  Rozwijanie umiejętności liczenia.

­  - Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

­  - Rozwijanie wrażliwości zmysłowej oraz słownictwa podczas działań badawczych związanych z poznawaniem jesiennej przyrody.

­   -Rozwijanie wrażliwości muzycznej.    

­  - Rozwijanie słuchu fonematycznego.

­ -  Rozwijanie rozumowania przyczynowo- skutkowego.

­  - Ćwiczenie dykcji podczas śpiewu.

­ -  Reagowanie na ustalone sygnały.

PIOSENKA

Numer alarmowy

(sł. Natalia Łasocha, muz. Piotr Opatowicz)

 

Jeden, jeden, dwa,

ważny numer każdy zna!

 

Kiedy życiu coś zagraża,

gdy chodzi o zdrowie,

zadzwoń: jeden, jeden, dwa,

wezwij pogotowie.

 

Gdy w pobliżu coś się pali,

przyzwolenie masz,

wykręć: jeden, jeden, dwa,

prędko dzwoń po straż!

Jeśli widzisz, że ktoś kradnie,

niszczy lub zastrasza,

wybierz: jeden, jeden, dwa,

– policja się zgłasza.

 

Zawsze gotowi,

pomoc niesiemy.

Gdy wybierzesz sto dwanaście,

wszyscy odbierzemy!

 

Jeden, jeden, dwa,

ważny numer każdy zna!

 

WIERSZ:

„Spiżarnia” –D. Kossakowskiej

Na półkach w spiżarni robię dziś porządki.

Postawię słoiki w trzy równiutkie rządki.

W słoikach są dżemy i smaczne kompoty.

Zjedzą je zimą bracie Doroty.

 

W butelkach jest soczek gruszkowo – jabłkowy.

Zrobiła go mama i jest bardzo zdrowy.

Jest cebula, czosnek i grzyby suszone.

A także ogórki latem ukiszone.

 

 

Czerwiec

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

 

- rozwijanie mowy

- rozwijanie umiejętności liczenia

- określanie wartości logicznej zadań

- ukazanie niebezpieczeństw podczas zabaw na śniegu

- rozwijanie poczucia rytmu

- rozwijanie aktywności twórczej

- budzenie odpowiedzialności za środowisko,

- poznanie właściwości ognia,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej,

- wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,

- poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,

- poszerzanie wiedzy przyrodniczej,

- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności wyciągania wniosków.


PIOSENKA

JERZY WESOŁOWSKI – „NIECH ŻYJĄ WAKACJE”


Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.

  

,,Jedziemy na wakacje” Cz. Janczarski

 

Jedziemy na wakacje 

do lasu, nad wodę. 

Prosimy ciebie, słonko 

o piękną pogodę. 

 

Jedziemy na wakacje 

nad morze, na plażę. 

Kolorowe muszelki 

przynieś, falo, w darze. 

 

Jedziemy na wakacje 

w te góry wysokie. 

Nie chowajcie się, szczyty, 

za mgłą, za obłokiem. 

                                

Jedziemy na wakacje 

Na Mazury? Może! 

Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, 

czekaj na nas w borze! 

 

Maj

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

  • poznawanie nazw i wyglądu zwierząt zamieszkujących łąkę,
  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wierszy, opowiadań - opowiadanie treści własnymi słowami,
  • poznawanie różnych zawodów i narzędzi niezbędnych do wykonywania określonego zawodu,
  • wzmacnianie więzi rodznnych.

 

Piosenka

Piosenka ,,Całusy dla mamy”

Wszyscy pamiętamy,
że dziś święto mamy.
Mali oraz duzi
dadzą mamie buzi.
Dadzą mamie kwiatki,
bo dziś jest Dzień Matki.

Od samego ranka
będzie niespodzianka.
Sto całusów i buziaków
od wszystkich dzieciaków.
Sto całusów i buziaków
od wszystkich dzieciaków.

 

Wiersz

"Dla mamy i taty" I. Salach

Mamusiu kochana,

niech słoneczko Ci zaświeci,

radość wielką sprawią dzieci.

Abyś była uśmiechnięta,

bo dziś Mamo - Twoje święto.

My o tatę zawsze dbamy,

nawet gdy go nie słuchamy.

Gdy mu napytamy bedy,

to kochamy go i wtedy.

 

 

Kwiecień

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

  • poznanie znaczenia tradycji,
  • poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół,
  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,
  • zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
  • poznawanie piosenek o tematyce świątecznej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,

 

Piosenka

Piosenka ,,Święta Wielkanocne”
( piosenka dla dzieci, pomuzykujmy, YouTube)

1. Słodki zapach ciast
już do stołu woła nas.
A dzwonu dźwięk
uroczyście głosi, że…

Ref. To święta, święta wielkanocne,
nadszedł radosny czas.
A baranek i zajączek
zimną wodą kropią nas.

2. Mama krząta się,
do sprzątania woła mnie.
Ja pomagam jej
i wesoło śpiewam, że…

Ref. To święta, święta wielkanocne…

Wiersz

"Cukrowy baranek" E. Szelburg - Zarembina 

 

Cukrowy baranek
Ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
święte „Alleluja”...

 


MARZEC

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

1. Umożliwienie dzieciom okazji do poznawania zjawisk przyrodniczych i zmian zachodzacych w przyrodzie wiosną;

2. Kształtowanie odpowiedzialności za stan srodowiska;

3. Utrwalanie czynności higieniczno - kulturowych;

4. Liczenie w zakresie liczby 4. Tworzenie zbioru czteroelementowego;

5. Rozwijanie orientacji w przestrzeni i percrpcji wzrokowej.

 

Wiersz: "Wiosna" - Urszula Machcińska

 

 

Przyszła wiosna lekka, zwiewna
Jak lada? Jak królewna!
Ma na głowie z kwiatów wianek
Z mleczy, chabrów i sasanek.
Suknia piękna niby z bajki
Cała w niezapominajki.
Nad nią krążą liczne ptaki
Jaskółeczki kosy, szpaki
I skowronek pięknie śpiewa
Tańczą pszczoły szumią drzewa.
Wiosno ciepła i zielona
Chodź tu do nas chodź tu do nas.
Zostań z nami aż do lata
Wiosno złotem
Piegowata!!!

Piosenka: "Maszeruje Wiosna"

Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony
Wiosno wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna
 

LUTY 2022

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

 

- rozwijanie mowy

- rozwijanie umiejętności liczenia

- określanie wartości logicznej zadań

- ukazanie niebezpieczeństw podczas zabaw na śniegu

- rozwijanie poczucia rytmu

- rozwijanie aktywności twórczej

- budzenie odpowiedzialności za środowisko,

- poznanie właściwości ognia,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej,

- wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,

- poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,

- poszerzanie wiedzy przyrodniczej,

- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności wyciągania wniosków.

 

PIOSENKA

„Stwory – głodomory” (sł. Natalia Łasocha, muz. Jerzy Zając)

Przy ulicy, na chodniku zamieszkały stwory.
Każdy w innym był kolorze, każdy brzuch miał spory.
Gdy je czasem głód dopadał i były w potrzebie,
to pod nosem wieczorami mruczały do siebie.

Mamy dziś apetyt wielki
na papiery i butelki,
na metale i plastiki
oraz na szklane słoiki.

Śpiesząc co dzień do swej pracy, ludzie je mijali.
I o segregacji śmieci wciąż zapominali.
Aż tu kiedyś przedszkolaki, gdy w ogrodzie były,
coś dziwnego usłyszały, a to stwory wyły.

Mamy dziś apetyt wielki
na papiery i butelki,
na metale i plastiki
oraz na szklane słoiki.

Szybko się zorientowały rezolutne dzieci,
że te stwory-głodomory uwielbiają śmieci.
Od tej pory przedszkolaki śmieci sortowały
i karmiły głodne stwory, kiedy te śpiewały.

Mamy dziś apetyt wielki
na papiery i butelki,
na metale i plastiki
oraz na szklane słoiki

WIERSZ:

„W plenerze”

Co to będzie, tyle śmieci widzę wszędzie.
Tam żelazko, a tam szkło,
Źle się będzie drogą szło.
Na trawniku pełno śmieci.
Nawet ptak tu nie przyleci.
Sprzątaj śmieci mój kolego,
Jeśli nie chcesz bałaganu tego.
Dbać o czystość i porządek
To nasz święty obowiązek.

 

STYCZEŃ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

1. Uświadomienie konieczności dokarmiania zwierząt w trudnych, zimowych warunkach.

2. Poznanie gatunków zwierzat żyjących w ekosystemie leśnym.

3. Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z zabawy w niewłaściwych miejscach.

4. Wdrażanie do wypowiadania się na temat swojej rodziny.

5. Kształtowanie świadomości zdrowego trybu życia.


WIERSZ DO NAUKI: "SERCE DLA BABCI I DZIADKA"

Choć małe jeszcze serduszko moje, 

to pełne miłości do dziadziusia. 

W nim także miejsce jest babciu twoje, 

bo kocha Was przecież najmocniej wnusia. 

Babciu i dziadku, najlepsi na świecie, 

laurki ode mnie dziś dostaniecie! 

A w tych laurkach z serca życzenia, 

zdrowia, szczęścia i zadawolenia!


PIOSENKA DO NAUKI: "Dziadziu nasz kochany"

I. Dziś mamy Dzień Dziadka

wspaniała to gratka

dla wszystkich dzieciaków,

dziewczynek, chłopaków.

II. Dziadku, dziadku, dziadku!
Dziadku nassz kochany!
Tyle pięknych kwiatów,
dzisiaj Tobie damy!
III.  Dla łysych, wąsatych,
dla chudych brzuchatych,
dla wszystkich dziadziusiów
buziaki od wnusiów!

 

GRUDZIEŃ

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

 

 

  1. ­   Poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek.
  2.  Rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych.
  3. Zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy.
  4. Poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych.         
  5.  Poznanie nowej wartości „cierpliwość”.
  6. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru.
  7.  Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
  8. Poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy.
  9.  Wdrażanie do przestrzegania wspólnie ustalonych umów oraz zasad regulujących współżycie w grupie. 
  10.  Integracja grupy.
  11. Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  12.  Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania.
  13. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.       

 

 

WIERSZ DO NAUKI: Wieczór Wigilijny (fragment)

Tadeusz Kubiak

Biały obrus lśni na stole,

pod obrusem siano.

Płoną świeczki na choince,

co tu przyszła na noc.

Na talerzach kluski z makiem,

karp jak księżyc srebrny.

Zasiadają wokół stołu

dziadek z babcią, krewni.

Już się z sobą podzielili

opłatkiem rodzice,

już złożyli wszyscy wszystkim

moc serdecznych życzeń (…)

 

PIOSENKA DO NAUKI: Dziadzio Mikołaj sł. i muz. tradycyjne

Dziadzio Mikołaj lasem wędruje,

w okna zagląda i nasłuchuje.

Gwiazdką w okna świeci,

gdzie są grzeczne dzieci?

Gwiazdką w okna świeci,

gdzie są grzeczne dzieci?

O każdym grzecznym dziecku pamięta,

stary dziadunio – Mikołaj Święty.

Co za radość będzie,

gdy do nas przybędzie!

Co za radość będzie,

gdy do nas przybędzie!

LISTOPAD

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
    z dziećmi i dorosłymi;
  2.  Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej;
  3. Podawanie informacji o sobie i swojej rodzinie - rozwijanie mowy;
  4. prawidłowe posługiwanie się liczebnikami jeden, dwa, trzy, cztery;
  5. Zachęcanie do wypowiadania się całymi zdaniami;
  6. Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu.

 

WIERSZ DO NAUKI: "SYRENKA" J. Laskowski
Stoi Syrenka nad Wisłą,
słońce jej w oczach zabłysło.
Warszawskie dzieci tu przyszły,
stanęły na brzegu Wisły.
Kiwają Syrence ręką:
"Jak się miewasz Syrenko?"

PIOSENKA DO NAUKI: "DWA KOCURY"
I.
Były sobie dwa kocury,
Jeden szary drugi bury.
Ostre zęby i pazury
miały obydwa.
Aaa ... aaa ...
Cicho sza.
II.
Śpią kocury na kanapie,
jeden sapie, drugi chrapie,
a gdy się zbudzą,
uciekaj - a kysz!
Bo jak skoczą w lewo, w prawo,
każdy złapie sobie mysz!.
 

PAŹDZIERNIK

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:   

  1. Wdrażanie do przestrzegania wspólnie ustalonych umów i zasad;
  2. Rozwijanie orientacji przestrzennej;
  3. Rowijanie umiejętności liczenia;
  4. Rozwijanie wrażliwości zmysłowej oraz słownictwa podczas działań badawczych;
  5. Rozwijanie wrażliwości muzycznej;
  6. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  

WIERSZ DO NAUKI: "Śpiący Niedzwiedź" M. Szeląg

"Och nie jestem Eskimosem!"
W swojej gawrze się ułożył,
łapki do smu szybko złożył.
Teraz sobie smacznie śpi,
nie pukajcie w jego drzw!
Śpiący niedzwiedź zapadł w sen
w swojej gawrze hen, hen, hen ...

PIOSENKA DO NAUKI: "Toczą się kasztanki trzy"
I.
Toczą się kasztanki trzy, hop la, la,
Dwa wesołe, jeden zły, hop, la, la,
To dlatego złoszczę się hop, la, la,
bo nikt nie chce zabrć mnie hop, la, la.
II.
Woła Ola, woła Jaś, hop, la, la,
Już kasztanku jesteś nasz hop, la, la,
Śmieje się kasztanek w głos hop, la, la,
z nim kasztanków cały stos, hop, la, la.

 

 

WRZESIEŃ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne: 

  1. Wdrzażanie do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych;
  2. Wzajemne poznawanie imion dzieci i osób dorosłych z grupy;
  3. Wdrażnie do podejmowania wspólnych zabaw;
  4. Zapoznanie z kącikami zainteresowań;
  5. Rozwijanie poczucia rytmu.

WIERSZ DO NAUKI: "Przechodzimy przez ulicę"
Kiedy przejść chcesz przez ulicę
musisz poznać tajemnicę:
Na chodniku przystań bokiem
popatrz w lewo bystrym okiem
skieruj w prawo wzrok sokoli
znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna więc swobodnie
mogą po niej przejś przechodnie.

PIOSENKA DO NAUKI: "Piłka Oli"
I.    Duza piłka w kropki złote
Ciągle skakać ma ochotę
Raz jest w górze, raz na dole
Do zabawy prosi Olę.
Ref: Ola, Ola, Ola, la
Ola, Ola piłkę ma.
Ola, Ola, Ola, la
Klaszcze w ręce raz i dwa.
II.   Duża piłka z grubym brzuszkiem
Czasaem chowa się pod łóżkiem
Czasam toczy się po stole
Do zabawy prosi Olę.
III.  Duża piłka figlę płata
Goni mamę, goni brata
Ale z Olą skakać woli
Bo do przecież piłka Oli.

 

CZERWIEC

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym.
  2.  
  3. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych.
  4.  
  5. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia grafomotoryczne.
  6.  
  7. Poznawanie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt.
  8.  
  9. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego podczas okresu wakacyjnego.


Wiersz do nauki:

"Wakacje"

Pojedziemy na wakacje

razem z mamą, razem z tatą.

Zabierzemy piłkę, namiot

i skakankę. Co ty na to?

Słońce, woda, las już czeka,

wszystkie dzieci woła.

Zabawimy się wesoło

przed powrotem do przedszkola

Piosenka do nauki: 

„Lato płynie do nas”

Raz, dwa, raz i dwa,
słońce idzie drogą,
z górki chmurki biegną dwie,

ref: Hop! Hop! - słychać w koło
Hop! Hop! - echo woła
Po jeziorze łódka mknie
lato płynie do nas

Raz, dwa, raz i dwa,
nadszedł czas zabawy,
pędzi, goni w polu wiatr
chce się z nami bawić

ref: Hop Hop....

Raz, dwa, raz i dwa
wiatr wesoło pląsa,
w górze, w chmurze, w ciszy pól
dzwoni śpiew skowronka.

 

MAJ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

1.      Słuchanie i śpiewanie piosenek- nauka prostych piosenek fragmentami;

2.      Rozwijanie mowy dziecka w czasie odpowiedzi na pytania dotyczące utworu;

3.      Wyrażanie muzyki ruchem- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

4.      Rozwijanie wrażliwości słuchowej; 

5.      Rozwijanie umiejętności wokalnych;

6.      Gra na instrumentach perkusyjnych- poznawanie ich wyglądu;

7.      Rozpoznawanie wybranych instrumentów po wydawanych przez nie dźwiękach i wyglądzie;

8.      Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków;

9.      Udział dzieci w organizowanych uroczystościach przedszkolnych- Dzień Rodziny. 

Wiersz do nauki:

"Mama i tata"

Mama i tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.


Piosenka do nauki: 

 

Usiądź mamo przy mnie blisko

Usiądź mamo przy mnie blisko i posłuchaj tych słów
Ty z pewnością wiesz to wszystko, jednak powiem to znów .

Ref.: Kocham cię „ti amo , je t'aime”;
 i nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
 jedyną na zawsze i kochasz mnie też.

Popatrz mamo w moje oczy ujrzysz w nich miłość mą
Nawet bardzo późno w nocy śpiewać będę ci to:

 

Ref.: Kocham cię...

ZADANIA DO WYKONANIA W DOMU

TEMAT TYGODNIA - POLSKA MOJA OJCZYZNA

PIĄTEK

  • "Gdzie siedzi miś?" - pkreślanie położenia  przedmiotów w przestrzeni: przygotowujemy misia, lalkę lub inną zabawkę i krzesełko; rodzic umieszcza zabawkę na krześle, pod krzesłem, za krzesłem, przed krzesłem, obok krzesła - dziecko określa gdzie znajduje się zabawka; zamieniamy się i teraz dziecko umieszcza zabawkę w różnym położeniu względem krzesła a rodzic określa położenie zabawki;
  • "Najpiękniejszy krajobraz Polski" - malowanie farbami wybranego krajobrazu - góry, morze, jezioro, łąka itp.
  • "Bajeczki z domowej półeczki" - czytanie bajki wybranej przez dziecko; próby streszczenia bajki po przeczytankiu;

CZWARTEK

  • "Mówimy jak robociki" - wdrażanie do dzielenia wyrazów na sylaby; wybieramy wyrazy dwusylabowe
    np.: woda, kawa, dywan,półka, krzesło itp.
  • "Flaga Polski" - wykonamy flagę Polski - metodą wydzieranki - miejsce na fladze koloru czerwonego wyklejamy małymi kawałkami wydartymi z czerwonego papieru; białą część flagi pozostawiamy bez zmian; powstałą flagę przyklejamy na długiej wykałaczce;
  • Ćwiczenia logopedyczne - wierszyk: "Łaciata krowa" - https://www.youtube.com/watch?v=pxosB-1XKbg

ŚRODA

  • "Ćwiczenia buzi i języka" - ćwiczymy języczki poprzez: masowanie języczkami górnych zębów, dolnych zębów, wewnętrznej strony policzków; dmuchanie na piórko lub pasek papieru;
  • "Krajobrazy Polski" - obejrzenie z dziećmi różnych krajobrazów Polski: morze, góry, jeziora, lasy itp;omówienie każdego krajobrazu -co jest charakterystyczne;
Język angielski

Grupa 3-latków

  •  What do you like? Draw.
  •  Co lubisz jeść? Narysuj.

https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/vocabulary/food/i-dont-colouring-young-learners/53135

WTOREK

  • "Ćwiczymy stopy" - przygotowujemy dwie miski i dziecięce skarpetki; do jednej miski wkładamy pojedyńcze skarpetki i posimy dzieci aby próbowały chwytać palcami stóp skarpetki i przekładać je do drugiej miski;
  • "POLSKA" M. Skrobacz - słuchanie i nauka wiersza; rozmowa na temat treści - http://www.pse.edu.pl/grupy/krasnale/wiersze-i-piosenki-2018-2019/polska-m-skrobacz
  • "Bajeczki z domowej półeczki" - przeczytanie bajki wybranej przez dziecko; po przeczytaniu -  próba streszczenia bajki przez dziecko;

  PONIEDZIAŁEK

  •  "Będę miała,miał dzisiaj miły dzień, ponieważ..." - dokańczanie zdań; wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami;
  • "Godło Polski" - pomalowanie godła Polski; zwrócenie uwagi na odpowiedni dobór kolorów; opisanie przez dzieci jak wygląda godło Polski;

 

TEMAT TYGODNIA - ZWIERZĘTA NA WSI

PIĄTEK

  •  "Wiejska zagroda" - zbudowanie z klocków zagrody wiejskiej dla zwierząt hodowlanych; rozmowa z rodzicami na temat - co zbudowały dzieci i jakie zwierzeta w niej zamieszkają; 
  • "Moje ulubione zwierzątko hodowlane" - lepienie z masy solnej wybranego zwierzątka ( przepis na masę solną: szklanka mąki pszennej, szklanka drobnoziarnistej soli,  2 łyżki oleju, ciepła woda ok. pół szklanki (na oko:)) - składniki mieszamy rękoma i dodajemy tyle wody aby masa miała konsystencję plasteliny:)); masę mogą również wykonać dzieci;
  • "Coraz lepiej liczę" - przeliczanie przedmiotów w najlbliższym otoczeniu w zakresie 5;

 CZWARTEK

  • Zwierzęta na wsi - gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają - rozomowa (https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4);
  • "Brzydkie Kaczątko" - przeczytanie bajki; nazywanie i rozpoznawanie zwierząt występujących w bajce;
  • "Wycinamy" - kształtowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami; wycinamy duże kawałki z gazet;

ŚRODA

  •  Poranna gimnastyka: https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&t=167s&ab_channel=WPODSKOKACH
  • "Dziwne rozmowy" - słuchanie i nauka piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ 
  • "Ciepło - zimno" - zabawa na spostzregawczość:)
Język angielski

Healthy eating – zdrowe jedzenie

Zachęcam do obejrzenia filmu i udziału w zajęciach on-line: Fantastic fruit https://youtu.be/b3VhdxVWxAI

WTOREK

  • "Zwierzątka mieszkające na wsi" - rozmowa nt. zwierząt zamieszkujących gospodarstwa wiejskie - "Zwierzęta na wsi - Odgłosy zwierząt" - You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

  • " Zabawa w kolory" - utrwalamy z dziećmi kolory poprzez komunikat "Dotknij koloru...np. czerwonego" - zabawę możemy modyfikować różnymi poleceniami np.: "Które zwierzątko hodowlane jest koloru....?" - utrwalamy również nazwy zwierząt hodowlanych.
  • W ramach ćwiczenia sprawności manualnych możemy pomalować wybrane zwierzątko mieszkające na wsi.

 

TEMAT TYGODNIA - WIELKANOC

PIĄTEK

  • "Większy, mniejszy, taki sam" - wybranie sobie kilku zabawek i układanie ich od najmniejszej do najwiekszej
    i  odwrotnie; porównywanie wielkości przedmiotów.
  • "Malujemy jajka" - malowanie jajka ugotowanego na twrado:) malowanie farbami, mazakami itp.; mówienie jakich kolorów użyło dziecko i co namalowało:)
  • Zabawa paluszkowa- "Zajączki". Rodzic wraz z dzieckiem ilustrują ruchem tekst zabawy.

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

 CZWARTEK

  •  "Ćwiczenia buzi i języczka" - naśaldowanie różnych odgłosów: kukułka, bocian, kaczka, kura, owca itp; masowanie języczkiem podniebienia, zębów, policzków od wewnątrz; dmuchanie na piórko lub chusteczkę itp.
  • Historyjka obrazkowa Jak zając malował jajka na Wielkanoc.Dziecko opowiada historyjkę obrazkową.
    Historyjka obrazkowa (źródło: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=49)
  • "Kolororwa pisanka" - ułożenie na podłodze pisanki z różnych zabawek (klocki, samochodziki, laleczki, kredki); pisanka powinna być dość duża, żeby można było ją w środku ozdobić zabawkami:)
  • Nauka piosenki "Święta biją dzwony" - https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0

ŚRODA 31.03.2021r.

  • "Porządki w szufladzie ze skarpetkami" - proponuję specjalnie zrobić lekki bałagan w szufladzie z dziecięcymi skarpetkami
    i zaproponować dzieciom porządki:): niech dzieci dobierają w pary, układają, liczą, określają kolory itp.

  • "Wielkanone dekoracje" - wykonanie z rolki po papierze toaletowym wielkanocnego zajączka (rolkę oklejamy kolorowym papierem i doklejamy uszy, wąsy i oczy ) można podejrzeć na https://www.youtube.com/watch?v=vkmbDV4a1Ds

  • Utrwalenie wiersza "Pisanki".

Język angielski

3-latki (dwa zadania na dwa dni 29.03., 30.03.)  

Zachęcam do tańca przy piosence  „The way the bunny hops” : https://www.youtube.com/watch?v=NvwgHlsMxEQ

Zabawy wielkanocne:

§  Easter egg running- przenoszenie jajka na łyżce stołowej,

§  Rzucanie marchewką do celu

§  Easter egg rolling- turlanie jajka

 Zapraszam do obejrzenia wielkanocnego odcinka Peppa Pig: https://www.youtube.com/watch?v=PrNI1m5jBC4

WTOREK 30.03.2021r.

  • "Poranna gimnastyka" - gimnastyka w rytm piosenki; może być dowolna propozycja dostępna na you tube
  • "Pisanki" - nauka wiersza na pamięć. Wyjaśnienie, na czym polega zwyczaj świecenia pokarmów.
  • "Bajeczki z domowej półeczki" - przeczytanie bajki wybranej przez dzieci; namalowanie ilustracji do przeczytanej książeczki

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021r.

  • "Rysuj tak jak ja" - rysowanie na tackach z kaszą manną; wsypujemy cienką wartstwę kaszy manny na dwa talerzyki; na jednym rodzic rysuje palcem różne kształty, figury a na drugim dziecko stara się odwzorować to, co narysował rodzic;
  • Proponuję obejrzeć program edukacyjny dla dzieci na temat Świąt Wielkanocnych z cyklu "Ziarno": https://www.youtube.com/watch?v=cMTxGjhNNAs; rozmowa z dziećmi o zwyczajach i tradycjach Świąt Wielkanocnych;
  • Wykonanie plakatu wiosennego z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej wycinków z gazet.

 

MARZEC

 

▷ Wielkanoc: obrazki ruchome, animowane gify i animacje ‐ 100% DARMO!

 

 Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Umożliwenie dzieciom okazji do poznania zjawisk przyrodniczych i zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.
  2. Utrwalenie czynności higieniczno - kulturowych ze szczególnym uwzględnieniem mycia rąk.
  3. Liczenie w zakresie liczby 3 - tworzenie zbioru trzyelementowego.
  4. Rozwijanie orientacji w przestrzeni i percepcji wzrokowej.
  5. Zapoznanie z tradycją Świąt Wielkanocnych.


Wiersz do nauki: "Pisanki"  K. Bayer

Leżą w koszyczku piękne pisanki, kolorowe, malowane, ładnie układane.
Pierwsza ma kropeczki, druga gwiazdki złote,
a na trzeciej siedzi malowany kotek.
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek, poukładam w koszu
śliczne jaja malowane


Piosenka do nauki: "Święta - biją dzwony"

Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,
wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref. Święta, święta biją dzwony,
każdy dzwon jak roztańczony,
tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim bam bom, bim bam bom.

Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

 

LUTY

 

Znalezione obrazy dla zapytania: zima

 

 Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
  2. Rozwijanie umiejetnosci społechnych dzieci, które są niezbedne w poprawnych relacjach z dziecmi i dorosłymi;
  3. Budowanie dzieciecej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejetnosci przezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
  4. Rozwijanie umiejetnosci szeregowania i klasyfikowania;
  5. Wdrazanie do dbania o swoje zdrowie; orientowanie się w zasadach zdrowego odżywniania.

 

Wiersz do nauki: "Ziemia nasza planeta"

Ziemia to nasza planeta

i na niej wszyscy mieszkamy.

Jest domem dla ludzi i zwierząt,

więc za to ją bardzo kochamy!

 

Piosenka do nauki: "Szczotka, pasta ..."

Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda.

Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty,

żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.

 

Ref. Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, ooo

zatańcz ze mną, tak w kółeczko, ooo

W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo

po jedzeniu, kręć się żwawo, ooo

W prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo

po jedzeniu kręć się żwawo, ooo

 

Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.

 

 

STYCZEŃ

Znalezione obrazy dla zapytania: Gif śnieżynka

 Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Uświadomienie koniecznosci dokarmiania zwierząt w zimowych warunkach;
  2. Poznanie gatunków zwierząt żyjących w ekosystemie leśnym;
  3. Uswiadomienie niebezpieczeństw wynikajacych z zabawy w niewłaściwych miejscach;
  4. Wdrażanie do wypowiadania się n/t swojej rodziny;
  5. Kształtowanie świadomości zdrowego trybu życia;

 

Wiersz do nauki: "Babcia z dziadkiem"

Babcia z dziadkiem dziś świętują,

wszystkie dzieci więc pracują.

Zetrą kurze w kazdym kątku,

przypilnują dziś porządku.

W kuchni błyszczą dziś talerze,

wnusia babci bluzkę pierze.

Wnusio już podaje kapcie,

bardzi kocha swoją babcię.

Dzisiaj wszystkie smutki precz!

Święto dziadków wazna rzecz!

 

Piosenka do nauki: "Droga babciu, drogi dziadku"

Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy,

szal z obłoczków, wstązkę z tęczy,

wplotę jej we włosy.

 

Ref. Babci, droga babciu, to wszystko dla ciebie

babciu, droga babciu bardzo kocham ciebie.

 

Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,

koszyk grzybów, działkę z domkiem,

pieska na pociechę

 

Ref. Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla ciebie

dziadku, drogi dziadku bardzo kocham ciebie.

GRUDZIEŃ

 

Klasa 3d w SP Zalasewo: Świątecznie na angielskim

 

 

 Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji;
  2. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobię w nowych i trudnych sytuacjach;
  3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;
  4. Rozpoznawanie zjawisk admosferycznych charakterystycznych dla zimy;
  5. Wdrażanie do przestrzegania reguł i zasad obowiązujących w grupie;
  6. Udział dzieci w organizawanych uroczystościach przedszkolnych - spotkanie z Mikołajem

 

Wiersz do nauki: I.Salach "Choineczka"

Choineczka mała

w lesie sobie stała.

Wiatr ją lulał do snu,

więc się kołysała.

Przywieźli ją ludzię

po zmarzniętej grudzie.

Teraz cieszy dzieci.

Widzicie, jak świeci?

 

Piosenka do nauki: "Buli"

Na dworze zawierucha, na dworze pada śnieg.

Wiatr mroźny mocno dmuch, lecz nie przestraszy mnie.

Ulepię dziś bałwana, bo śniegu jest już dość.

Z węglików zrobię oczy, z marchewki zrobię nos.

 

Ref. Buli, Buli tak nazywają wszyscy mnie.

       Buli, Buli zatańczyć z wami chcę.

 

Bałwanek to wesoły, uśmiecha do mnie się.

Zaprasza poleczki, gdyż bardzo tańczyć chce.

Zapuka dziś do okien, zapuka dziś do drzwi.

I wszystkim się przedstawi: Nazywam się Buli.


LISTOPADJest początek października, a wraz z nim... - Szkolne Blogi

  Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  1. Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w  tym, co jest dobre, a co złe;
  2. Wdrażanie do dbania o zdrowie – poznanie czynników sprzyjających dbaniu o zdrowie;
  3. Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi;
  4. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią;
  5. Poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy
  6. Rozwijanie umiejętności wskazywania i nazywania wybranych części ciała;
  7. Prawidłowe posługiwanie się liczebnikami w zakresie 5.
  8. Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego;
  9. Zachęcanie do wypowiadania się całymi zdaniami;
Wiersz do nauki: "Żelazko" D. Gellner

Żelazko jest dobre.
Ma gorące serce.
Chętnie biega tam i z powrotem po ścierce,
z zapałem prasuje bluzki, spódnice,
spodnie, koszule,biega posłusznie po piżamie,
bo bardzo lubi pomagać mojej mamie.
Piosenka do nuki: "Porządki"
  1. Lubię czystość, wiec porządek w swym pokoju zawsze mam;
    książki, misie, samochody, każda rzecz swe miejsce ma.
Ref. Co dzień rano łóko ścielę ipodlewam kwiatki,
       pozamiatam, poodkurzam, posprzątam zabawki.
      2. Jak to miło, gdy mój pokój od rana czystością lśni;
          nie potrzeba dużo pracy, by porządek zawsze był.

Ref. Co dzień rano...

                             
                                     PAŹDZIERNIK


Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

- Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe;

- Poznawanie nazw niektórych drzew, rozpoznawanie kształtów liści, klasyfikowanie;

- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi;

- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;

- Poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy;

- Wdrażanie do dbania o zdrowie;

- Rozwijanie umiejętności wskazywania i nazywania wybranych części ciała.

 

WIERSZ: Lecą liście

Lecą liście z drzewa,

bo to jesień już.

Wiatr je wciąż rozwiewa,

wiejąc tam i tu.

Nazbieramy liści,

żółtych i czerwonych,

zrobimy bukiecik,

włożymy w wazonik.

 

PIOSENKA: Świeci gwiazdka

Świeci gwiazdka jedna, druga,

główką kręci, oczkiem mruga.

Wszystkie gwiazdki zaświeciły,

wszystkie razem zatańczyły.

 

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

 

Krążą w kółko gwiazdki obie,

czasem nóżką tupną sobię,

czasem główką pokiwają,

i mrugają wciąż mrugają.




WRZESIEŃ

 

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych: zdejmowanie ubrań,   butów, umieszcznie ich wyznaczonym miejscu w szatni i sali;

- Wzajemne poznawanie imion dzieci i osób dorosłych z grupy;

- Wdrażanie do podejmowania prób wspólnych zabaw;

- Zapoznanie z kącikami zainteresowań;

- Rozpoznawanie znaczków, wyjaśnienie do czego służą;

- Rozwijanie poczuci rytmu.

 

Wiersz:  Mam trzy latka

Mam trzy latka, trzy i pół,

brodą sięgam ponad stół.

Do przedszkola chodzę z workiem

i mam znaczek z muchomorkiem.

 

Pantofelki ładnie zmieniam,

myję ręce do jedzenia.

Zjadam wszystko z talerzyka,

tańcze, kiedy gra muzyka.

 

Umiem wierszyk o koteczku,

o tchórzliwym koziołeczk

i o piesku, co był w polu,

nauczyłem się w przedszkolu.

 

PIOSENKA:  Przedszkolaczek

Jestem sobie przedszkolaczek,

Nie grymaszę i nie płaczę.

Na bębenku marsza gram,

Ram tam tam, ram tam tam.

 

Mamy tu zabawek wiele,

Razem bawić się weselej,

Bo kolegów dobrych mam,

ram tam tam, ram tam ta.

 

Mamy klocki, kredki, farby,

To są nasze wspólne skarby,

Bardzo dobrze tutaj nam,

Ram tam tam, Ram tam tam

 

Kto jest beksą i mazgajem,

Ten się do nas nie nadaje,

Niechaj w domu siedzi sam,

Ram tam tam, Ram tam tam.



Copyright © 2015 Sebastian Igiel & Paweł Karski