SŁONECZKA WITAJĄ
W NOWYM ROKU SZKOLNYM 2021/2022
MAJ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Kształtowanie postawy patriotycznej, budowanie szacunku do Polski, symboli narodowych, Unii Europejskiej.
- Wzbudzanie w dziecku postawy dbania o środowisko przyrodnicze
- Rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny), wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny.
- Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
- Przygotowanie do nauki pisania, czytania oraz liczenia.
WIERSZ DO NAUKI
„Moja rodzina”
B. Szelągowska

Piękny uśmiech, dobre serce; wszystko umie zrobić sama. Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz, kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina, czyli mama, ja i tata!
PIOSENKA DO NAUKI
„Piosenka dla Mamy i Taty”
Dziedzice Nutki

I. Śniło mi się dzisiaj, że straszny smok porywa mnie,
leci ze mną obok chmur, mija góry, dwa bieguny.
I nagle spadam w dól i strach opada.
Przytulam do niej się – to moja mama.
Od zawsze przy mnie jest jak dobra wróżka
i nawet kiedy źle mnie nie opuszcza.
Refren: Ty wciąż mnie kochasz tak samo
i jesteś ze mną tak blisko mamo.
Jak mogę tobie dziękować za każdy dzień , dobre słowa?
II. Marzę o tym cały czas, aby zwiedzić cały świat,
choć w skarbonce grosze dwa , razem z tata mamy plan.
Mam dobrze uczyć się , mam wierzyć w siebie.
Wszystko możliwe jest on wie najlepiej,
on wspiera mocno mnie
i wiem ze mogę, to wszystko uda się, tata pomoże.
Refren: Ty wciąż mnie kochasz tak samo
I jesteś ze mną tak blisko tato
Jak mogę tobie dziękować za każdy dzień , dobre słowa.
MARZEC
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich
przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do
uczestnictwa w zabawach i grach sportowych (także tych na świeżym powietrzu).
3. Przygotowanie do nauki pisania, czytania oraz liczenia.
4. Podawanie cech charakterystycznych dla wiosny, nazywanie zjawisk atmosferycznych z nią związanych.
5. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin oraz zwierząt, poszerzenie wiadomości na temu ich życia wiosną - rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
WIERSZ DO NAUKI NA PAMIĘĆ
Jan Brzechwa
„Przyjście wiosny”
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
- Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze:
- Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął:
- Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos i gwzdnął:
- Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
- Skąd znowu
- rzekła sroka
- ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
- Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie?
- Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią
- Witaj wiosno
PIOSENKA DO NAUKI NA PAMIĘĆ
„Wiosenne buziaki”
Muzyka i słowa: autor nieznany
I. Już rozgościła się wiosna.
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
II. Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
III. Kwiaty swe płatki umyły
i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
NAUCZANIE ZDALNE
02.02.2022r. ŚRODA
1. Pingwinia rymowanka z kwarantann
Dwa pingwiny się spotkały, (tupanie nogami usztywnionymi w kolanach) skrzydełkami pomachały. (naprzemienne machanie ramionami prostymi w łokciach i zaciśniętymi dłońmi na zewnątrz) Razem głośno zaklaskały (szybkie klaskanie na wysokości klatki piersiowej) i dziobkami postukały. (pukanie noskiem o nosek) Jeden bok, drugi bok (delikatne zderzenie się biodrami z jednej strony i z drugiej) i do tyłu duży skok. (zgodnie z tekstem) Kuper w tył, skrzydła klap, (wygięcie bioder w tył, klaśnięcie o dłonie partnera) i za ostry dziobek złap. (delikatne złapanie nosa partnera) Nóżka ślizg, druga też, (przesunięcie stopą po podłodzie w przód i tył, a potem drugą to samo) kucnij i na brzuchu leż. (zgodnie z tekstem)
2. „W krainie wiecznych lodów” – prezentacja na globusie położenia Arktyki i Antarktydy, rozmowa na temat warunków atmosferycznych i zwierząt zamieszkujący biegun północny.
3. Przekazanie dzieciom informacji o pingwinach cesarskich:
• „To zwierzęta towarzyskie, żerują i gniazdują w koloniach, czyli dużych skupiskach. W czasie strasznych śnieżyc tłoczą się dla ochrony i wymieniają się miejscami na zewnątrz stada”.
• „To ptaki nielotne, nie mają zdolności latania. Opływowy kształt ciała oraz spłaszczone i utwardzone jak płetwy skrzydła pozwalają im na prowadzenie morskiego trybu życia. Są świetnymi nurkami. Na lodzie chodzą, kiwając się lub ślizgają się na brzuchu, odpychając się kończynami”.
• „Odżywiają się głównie skorupiakami (na przykład krylem), rybami i głowonogami (na przykład kałamarnicami). Mogą również wypuszczać bąbelki do szczelin w lodzie, aby wypędzić stamtąd ukrywającą się rybę” (pokaz ilustracji przedstawiającej kryl i kałamarnicę).
• „Wiosną samica (pingwinia mama) składa jedno półkilowe jajo, które przekazuje samcowi (pingwiniemu tacie), a sama wraca do oceanu na żerowisko, by jedząc odzyskać utraconą siłę. Samiec wysiaduje jajo w fałdzie skóry brzucha przez ok. 65 dni, korzystając z zapasów tłuszczu, głównie śpiąc w tym czasie dla oszczędzania energii. Później rodzice zmieniają się w opiece nad pisklęciem co jakiś czas”.
4. „Zamieniam Cię w…” – naśladowanie zwierząt mieszkających na biegunie północnym
03.02.2022r. CZWARTEK
1. Muzyczna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&t=21s
2. Wspólne skonstruowania gry planszowej, ustalenie tematyki, zasad, próby grania.
3. Czytanie bajki wybranej przez dziecko, rozmowa na temat treści.
4. Wykonanie rysunku wybranego fragmentu z wysłuchanej bajki.
04.02.2022r. PIĄTEK
1. Utrwalenie wiadomości na temat warunków atmosferycznych panujących na biegunach i żyjących tam zwierzętach.
2. Mam ochotę na… – zabawa bieżna doskonaląca znajomość liter. Dziecko biega po wewnętrznym obwodzie koła w rytmie wyklaskiwanej muzyki. Zewnętrzne koło tworzą kartoniki z napisami, zwrócone w stronę dziecka. Na ciszę dziecko zatrzymuje się, a rodzic podnosi dowolny kartonik z małą literą (np. „r”) i mówi np. Mam ochotę na „r”. Wtedy dziecko sprawdza, czy na kartoniku, przy którym się zatrzymały, jest taka litera. Jeśli tak, podnosi rękę i odczytuje (z pomocą rodzica) napis.
3. Zabawy z literami - dziecko losuje z woreczka kartoniki z małymi literami. Zadaniem dziecka jest odnalezienie w domu przedmiotu, którego nazwa rozpoczyna się od tej litery.
4. Wstawianie znaku mniejszości i większości – zabawa matematyczna z wykorzystaniem zabawek i znaku „<”,”>”.
07.02.2022r. PONIEDZIAŁEK
1. Pogadanka z dziećmi nt. bezpieczeństwa podczas ferii (np. zdjeżdzanie na sankach w miejscach oddalonych od jezdni, nie można bawić się na zamarzniętych jeziorach, nie można rzucaj zbyt twardymi śnieżkami, nie można celować śnieżkami w twarz itd.)
2. Wspólne wymienianie sportów zimowych, krótka ich charakterystyka.
3. Pokazywanie ruchem, mimiką wylosowanych zagadek zimowych – odgrywanie pantomimy: • lepienie bałwana; • zjeżdżanie na nartach; • gra w hokeja; • zabawy śnieżkami. 4. Wspólne stworzenie na kartce kodeksu bezpiecznych ferii zimowych wg własnego pomysłu.
STYCZEŃ

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych (także tych na świeżym powietrzu).
3. Podawanie cech charakterystycznych dla zimy, nazywanie zjawisk atmosferycznych z nią związanych.
4. Przygotowanie do nauki pisania, czytania oraz liczenia.
5. Kształtowanie postawy patriotycznej.
6. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków i zwierząt, poszerzenie wiadomości na temu ich życia zimą - rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
7. Uświadomienie zagrożeń płynących ze świata przyrody, omówienie prawidłowych i bezpiecznych zachowań podczas zabaw na śniegu i lodzie.
PIOSENKA DO NAUKI NA PAMIĘĆ
Muzyka: autor nieznany Słowa: bajubaju.tv
„Dziadziu i Babciu”
Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia babcia mnie utuli po zabawie da obiadek wszytko wytłumaczy zawsze mój kochany dziadek Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia chętnie ich odwiedzam zawsze, kiedy tylko mogę prawie już pamiętam do ich domu cała drogę Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia Kocha babcię i dziadziusia każdy wnuczek, każda wnusia Kocha babcię i dziadziusia
każdy wnuczek, każda wnusia
WIERSZ DO NAUKI NA PAMIĘĆ
Bożena Forma
„Zima w lesie”
W samym środku lasu zima zamieszkała. Drzewa, krzewy śniegiem w nocy przysypała. W puchowej pierzynie las bieleje cały. Martwią się zwierzęta: jak zimę przetrwamy? Niech ludzie usłyszą, o pomoc wołamy! Zimą pożywienia bardzo mało mamy.

Grudzień
Środa 01.12.2021
1. „Detektyw liter” – szukanie w wybranej książce litery „U’, „u”
2. „U jak ubranie” – malowanie na dużej kartce litery „U”, ozdabianie jej, domalowywanie obrazków, rozpoczynających się na literę „U”, „u”
3. „Małe i wielkie „U” – pisanie ołówkiem litery „U”, „u” (dowolne ćwiczenia grafomotoryczne)
4. „Gimnastyka dla smyka” – ćwiczenia przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0
Czwartek 02.12.2021
1. Przypomnienie piosenki „Santa”, wspólne śpiewanie
https://supersimple.com/song/s-a-n-t-a/
2. „Na dworze mróz” – rozmowy z dziećmi na temat właściwego ubierania się podczas chłodniejszych dni.
3. „Projektant mody” – zaprojektowanie zimowych ubrań, kolorowanie na kartce
4.Nauka wiersza „Mikołaj”
Święty Mikołaju prosimy Cię grzecznie W dzień swojego święta bądź z nami koniecznie. My już od tak dawna na Ciebie czekamy Co dzień być grzecznymi zawsze się staramy. Kiedy jesteś z nami to dni są wesołe A więc nie omijaj nas, bo wita Cię nasze przedszkole
Piątek 03.12.2021
1. Przypomnienie piosenki „Mikołaju”, wspólne śpiewanie
https://www.youtube.com/watch?v=53PPDsOw2I0
2. „Laurka dla Świętego Mikołaja” – malowanie laurki, kolorowanie, ozdabianie, zwrócenie uwagi na estetykę wykonywanej pracy
3. Przypomnienie wiersza „Mikołaj”
Święty Mikołaju prosimy Cię grzecznie W dzień swojego święta bądź z nami koniecznie. My już od tak dawna na Ciebie czekamy Co dzień być grzecznymi zawsze się staramy. Kiedy jesteś z nami to dni są wesołe A więc nie omijaj nas, bo wita Cię nasze przedszkole
4. „Moje ulubione puzzle” – układanie wybranych puzzli
Poniedziałek 06.12.2021
1. Przypomnienie piosenki „Kochany Panie Mikołaju”
2. "Zbiory" - trworzenie zbiorów z zabawek, rzeczy dostępnych w domu.
3. Historia Świętego Mikołaja - rozmowa na podstawie filmu edukacyjnego
https://www.youtube.com/watch?v=XbO8OHY9NuU.
4. " Święty Mikołaj" - próby rysowania Świętego Mikołaja.
LISTOPAD
Poniedziałek 15.11.2021
1. Przypomnienie piosenki „Pluszowy Miś”, wspólne śpiewanie
https://www.youtube.com/watch?v=Jr_T1rLl-qI
2. „Nasze ulubione zabawki” – domowe porządki w swoim pokoju. Układanie zabawek na swoje miejsca. „Jaka to zabawka?” – głoskowanie wybranych przez siebie zabawek, układanie historyjek z wybraną zabawką.
3. „Moja ulubiona zabawka to…”- kończenie zdania, próby uzasadnienia swojego wyboru. Rysowanie i kolorowanie ulubionej zabawki
4. „Czytamy” – wybór ulubionej książki, próby wspólnego czytani. Odnalezienie w krótkim tekście wszystkich literek „A” i „a”
Wtorek 16.11.2021
1. Przypomnienie piosenki „Przedszkole drugi dom”, wspólne śpiewanie
https://www.youtube.com/watch?v=8BHISyj0kWg
2. „Domowy tor przeszkód”- stworzenie własnego toru przeszkód z domowych przedmiotów, przechodzenie na czas, zwrócenie uwagi na precyzyjność
3. „Zagram w …” – wspólne gry planszowe z rodzicami, rodzeństwem. Przestrzeganie zasad, umiejętność radzenia sobie z przegraną
4. „Moja własna gra planszowa” – stworzenie własnej gry planszowej z zasadami.
Środa 17.11.2021
1. Wspólne śpiewanie piosenki „Pluszowy Miś”, „Przedszkole drugi dom”
https://www.youtube.com/watch?v=Jr_T1rLl-qI
https://www.youtube.com/watch?v=8BHISyj0kWg
2. „Mam na imię…”- autoprezentacja, próby podawania przez dzieci informacji o sobie (imię i nazwisko, adres, data urodzenia, zainteresowania)
3. „Policzę Ci mamo” – układanie zbiorów 10-elemetowcyh z różnych przedmiotów w domu. Zabawy w dodawanie i odejmowanie, przeliczanie na przedmiotach.
4. „Nazywam się…”- stworzenie swojej własnej wizytówki z imieniem i nazwiskiem, (wizytówka formatu A5, kolorowa, ozdobiona), będzie nam później potrzebna na zajęciach.
Czwartek 18.11.2021
1. Przypomnienie piosenki „Pluszowy Miś”, wspólne śpiewanie
https://www.youtube.com/watch?v=Jr_T1rLl-qI
2. „Domowe instrumenty” – stworzenie dowolnego instrumentu z domowych przedmiotów (pudełka, butelki, kasze itp.), ozdabianie. Wykonane instrumenty będą nam potrzebne przy realizacji programu „Akademia Kici Koci”
3. „Bezpieczni w sieci” – rozmowy z dziećmi na temat zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z komputera, tabletu.
4. „Dokończ” – wybór dowolnych ćwiczeń grafomotorycznych, zwrócenie uwagi na estetykę wykonywanych szlaczków.
Piątek 19.11.2021
1. Moja ulubiona książka”- wspólne czytanie książki, wzajemne zadawanie pytań, na temat treści, samodzielna próba streszczenia całej książki. 2. „Kicia kocia i witaminowe przyjęcie” – zorganizowanie domowego przyjęcia. Przygotowanie zdrowych przekąsek. Rozmowy z dziećmi na temat właściwego odżywiania i kulturalnego zachowania się przy stole.
3. „Moja ulubiona potrawa to….” – malowanie farbami, mazakami, kredkami swojej ulubionej potrawy
4. „Gimnastyka dla smyka” – ćwiczenia przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia grafomotoryczne.
4. Podawanie cech charakterystycznych dla pory jesiennej.
5. Przygotowanie do nauki pisania, czytania oraz liczenia.
6. Kształtowanie postawy patriotycznej, budowanie szacunku do Polski i symboli narodowych.
7. Uświadamianie, że dzieci mają swoje prawa i powinni wiedzieć jak z nich korzystać.
PIOSENKA DO NAUKI NA PAMIĘĆ
Muzyka: autor nieznany Słowa: Feliks Gwiżdż ew. Henryk Zbierzchowski lub Edward Słoński lub Józef Obrochta-Maćkulin (możliwi autorzy wg różnych źródeł)
„Wojenko, Wojenko…”
Wojenko, wojenko, cóżeś ty za pani, Że za tobą idą, że za tobą idą Chłopcy malowani?
Chłopcy malowani, sami wybierani, Wojenko, wojenko, wojenko, wojenko, Cóżeś ty za pani?
Na wojence ładnie, kto Boga uprosi, Żołnierze strzelają, żołnierze strzelają, Pan Bóg kule nosi.
Maszeruje wiara, pot się krwawy leje, Raz dwa stąpaj bracie, raz dwa stąpaj bracie, Bo tak Polska grzeje.
Wojenko, wojenko, co za moc jest w tobie? Kogo ty pokochasz, kogo ty pokochasz W zimnym leży grobie.
Ten już w grobie leży z dala od rodziny, A za nim pozostał, a za nim pozostał Cichy płacz dziewczyny.
WIERSZ DO NAUKI NA PAMIĘĆ
Agata Dziechciarczyk
„Co to jest Polska”
Co to jest Polska pyta Córcia moja
Polska to kraj, to Ojczyzna Twoja
Polska Kochanie to na mapie plama
Nitkami dróg i rzek ponacinana
Polska to morze, jeziora i góry
To Bałtyk, Tatry i cudne Mazury
Polska to Kraków, Gdańsk i Warszawa
Wiele miast, wiosek na Polskę się składa
Polska to góral z owcami na halach
Marynarz na statku, co pływa po falach
Górnik na Śląsku, rolnik na polu
Rodzice w pracy i Ty w przedszkolu
Polska to wszystko, co nas otacza
Na mapie linia granice wyznacza
Polska to język nasz ojczysty
Wszystkim Polakom tak sercu bliski
Polska to ludzie, którzy kiedyś żyli
Ci, co tworzyli i Ci, co walczyli
Polska to piękna dziejów historia
Mazurek, biel – czerwień i w godle znak orła.

PAŻDZIERNIK
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia grafomotoryczne.
4. Poznawanie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt.
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
6. Podawanie cech charakterystycznych dla pory jesiennej, rozpoznawanie darów jesieni, rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców, umiejętność nazwania ich przetworów;
7. Przygotowanie do nauki pisania, czytania oraz liczenia.
8. Poznawanie swojej miejscowości i otoczenia.
WIERSZ DO NAUKI
„O zielonym jeżu”
Helena Bechlerowa
Pod kasztanem w gęstej trawie Usnął jeżyk po zabawie.
Właśnie zbudził się i ziewał, Gdy coś nagle spadło z drzewa.
Za nim drugie, trzecie też... Miało kolce, tak jak jeż.
Spojrzał jeżyk, w bok uskoczył, Przerażony przetarł oczy.
– Patrzę, patrzę i nie wierzę:
Czy to jeże, czy nie jeże?
Nie wiedziałem dotąd sam, Że zielonych braci mam.
Lecz ja w norce mam mieszkanie, A gdzie one? Na kasztanie!
Jeż nie pytał więcej o nic, zmykał, jakby go kto gonił.
Sapał, mruczał, głosem gniewnym: – Nie chcę mieć zielonych krewnych!
PIOSENKA DO NAUKI
„Przepis na zdrowie”
sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka - Sypko
1. A ja przepis znam na zdrowie, jak stosować go – opowiem. Kilka dobrych rad się przyda, żeby zdrowym być jak ryba
Ref.: Nie grymaszę, gdy mleko na stole, nie odmawiam zjedzenia śniadania. Zawsze chętnie wychodzę na spacer, odpowiednie zakładam ubrania. Myję ręce przed każdym posiłkiem, jem owoce i świeże warzywa. Zęby co dzień szoruję dokładnie, każda ze mną bakteria przegrywa.
2. Są dla dzieci także zdrowe: gimnastyka, piłka, rower, dobry humor, uśmiech mamy i zabawy z kolegami.
Ref.: Nie grymaszę...

WRZESIEŃ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia grafomotoryczne.
4. Poznawanie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt.
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego podczas okresu wakacyjnego.
6. Podawanie cech charakterystycznych dla pory jesiennej, rozpoznawanie darów jesieni;
7. Przygotowanie do nauki pisania, czytania oraz liczenia.
PIOSENKA DO NAUKI NA PAMIĘĆ
sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Barbara Kolago
ZAWODY
Ref. 1: Gdy dorosnę, kim mam zostać,
by móc innym ludziom służyć?
W jaką mam się wcielić postać,
kiedy wreszcie będę duży?
1.Będę leczyć chorych ludzi!
Lekarz nigdy się nie nudzi.
Nazwę każdej zna choroby,
ma na walkę z nią sposoby.
2.Kiedy pożar gdzieś wybucha,
alarm wyje mi do ucha.
Nie ma czasu! Gdy dom płonie,
wąż strażacki ujmę w dłonie.
Ref. 2:Gdy dorosnę, kim mam zostać?
Gdy dorosnę, kim mam zostać?
3.Może zostać mam kucharzem?
Naleśniki wam usmażę.
Albo lepiej ogrodnikiem,
by wyrywać chwasty dzikie?
WIERSZ DO NAUKI NA PAMIĘĆ
Gabriela Skrzypczak
OBIETNICA
My mali Strażnicy Przyrody
Ziemio dziś obiecujemy Tobie:
Chronić twe pola i łąki
Dbać o żuki i biedronki
Chronić twe morza i wody
Nie zanieczyszczać przyrody.
Dbać o zwierzęta, rośliny
Nie znęcać się nad nimi.
Karmić, poić i podlewać
Wciąż sadzić młode drzewa.
Aby, gdy odejdziemy -
Ziemia nadal istniała
I swym wyglądem
wszystkim Raj przypominała.
1. wrze
swrze
Kształtowanie w dziecku potrzeby dbania o środowisko przyrodnicze.
|