Przedszkole nr 2 im. Janint Porazińskiej w Darłowie
BIP Przedszkole nr 2 w Darłowie

Dyrektor Przedszkola Nr 2 w Darłowie informuje, że zakończyła się rekrutacja do przedszkola na rok szkolny 2017/2018. Możemy jeszcze przyjąć 5 dzieci urodzonych w 2013 roku na pobyt pięciogodzinny ( II zmiana, godziny pobytu 12,00 do 17,00)

I Muchomorki
II Motylki
III Pszczółki
IV Słoneczka
V Biedronki
VI Stokrotki
VII Maczki
 
Opłaty
Pracownicy Przedszkola
Dokumenty Przedszkola
 
Przekaż 1% swojego podatku na fundusz wieczysty "Przedszkole Dwójeczka
Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom "Przyjazna Szkoła

Rok szkolny 2016/2017

 

Wrzesień

zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.

2. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej, oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy.

3. Poznawanie różnych środków transportu. Zapoznawanie z zasadami ruchu drogowego, znaczeniem pasów, sygnalizacji świetlnej oraz znaków drogowych.

4. Określanie charakterystycznych cech jesieni, poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku. Pokazywanie na wybranych przykładach sposobów przygotowania zwierząt do zimy.

 

Wiersz

"Uliczne sygnały"- J.Koczanowska

W dużym mieście wielki ruch,

samochodów wiele,

jeśli chcesz bezpiecznym być,

musisz o tym wiedzieć.

  Przez ulicę można przejść

  tylko w takim miejscu,

  gdzie mrugają światła dwa,

  pasy są na przejściu.

To czerwone woła: STOP!

stój i czekaj grzecznie,

a zielone prosi- idź,

możesz przejść bezpiecznie.

  Zapamiętaj jeszcze to:

  gdy po mieście chodzisz,

  musisz pod opieką być

  dorosłej osoby!

 Piosenka

"Leśna muzyka"- wydawnictwo AKORD

1. Słoneczko dziś świeci

i pięknie pachnie las.

Tak cieszą się dzieci,

Spójrz, jak dużo nas

Ref:

Wietrzyk śpiewnie gra,

tralala, la, la,

z nim także zagram ja.

2. Ptaszęta ćwierkają,

a dzięcioł- puk, puk, puk.

Kasztany spadają

w trawę- stuk, stuk,stuk.

Ref:

Wietrzyk śpiewnie gra...

 

Październik

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, nazywanie przetworów z owoców i warzyw. Poznawanie wybranych owoców egzotycznych.

2. Wzmacnianie więzów w rodzinie: wzajemne okazywanie sobie uczuć, tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.

3. Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer. Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.

4. Uczestniczenie w działaniach pozwalających na poznanie swoich możliwości, wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych.

5. Poznawanie wartości moralnych, dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność.

 

Wiersz:

"Kim jestem?"- T. Fiutowska

Dla mamy jestem synem.

Dla taty też.

Dla ciebie jestem bratem,

to dobrze wiesz.

Dla prababci jestem prawnukiem,

Dla babci i dziadka wnukiem, bez pra-.

Kim jestem dla innych?

Ha!

Dla Tomka jesteś kolegą.

On dla ciebie też.

Dlaczego?

Nie mówi przecież do mnie: kolego.

No wiesz?

Dla pani w przedszkolu

jesteś starszym zuchem...

Dobrze, że już dla nikogo

nie jestem... maluchem.


Piosenka:

"Popatrzcie na jamniczka"- sł. D. Gellner, muz. B. Kolago

1. Popatrzcie na jamniczka!

Wyturlał się z koszyczka,

zaczaił się na babcię

i porwał babci kapcie.

  Ref: A jak spał, a jak spał,

        taką grzeczną minę miał!

2. Poszarpał chustkę w róże

i zrobił dwie kałuże,

i moją nową lalkę

zaciągnął pod wersalkę.

  Ref: A jak spał...

3. A teraz gdzieś ucieka

i szczeka, szczeka, szczeka.

Łapiemy więc jamniczka,

niech wraca do koszyczka.

  Ref: A jak spał...

4. Pod stołem jest koszyczek,

w koszyczku śpi jamniczek.

Jamniczek sobie śpi,

jak się zbudzi, będzie zły!!!

 

Listopad

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

1. Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola. Ukazywanie na podstawie naszej miejscowości sposobów budowania dawniej i współcześnie; nazywanie zawodów zwiazanych z budownictwem.

2. Doświadczenia konstrukcyjno- techniczne: bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, poznawanie w sposób bezpośredni i pośredni różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi.

3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury. Wyjaśnienie roli wody w życiu człowieka i zwierząt.

4. Dbałość o higienę: ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i przemarznięciu), codzienne mycie całego ciała, mycie rąk.

5. Spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, nabiału, ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów, napojów gazowanych. Przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw.

Wiersz:

"Katar"- J. Koczanowska

Złapał katar Katarzynę

i nas także dopaść może,

trzeba sprytnie go unikać,

bo z katarem żyć niedobrze.

 

A psik, a psik- nos czerwony,

a psik, a psik- głowa boli,

a psik, a psik- precz z katarem,

zmykaj od nas jak najdalej.

 

Złapał katar Katarzynę,

a my złapać się nie damy.

Niech tam sobie kicha, prycha,

my ważniejsze sprawy mamy.

 

Piosenka:

"Domowe sprzęty elektryczne"

1. Radio, pralkę, czy lodówkę,

często też sokowirówkę,

czy telefon, czy suszarkę,

czasem także zamrażarkę.

Sprzęty takie w domu mamy

i z nich chętnie korzystamy.

2. Czemu służą, wszyscy wiemy,

trochę o nich opowiemy:

przez telefon rozmawiamy,

w zamrażarce- zamrażamy,

mikser wszystko w mig miksuje,

a odkurzacz- porządkuje.

3. Telewizję oglądamy,

radia chętnie też słuchamy,

na kuchence- gotujemy,

a żelazkiem- prasujemy,

pralka daje czyste pranie,

aż się miło robi mamie.

Grudzień

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1.Poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości, poznanie niektórych zwierząt (dinozaurów)        i roślin (olbrzymich paproci), występujących w tamtym okresie.

2.Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Dbałość o higienę: ubieranie się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych, przebywanie na świeżym powietrzu.

3.Wzmacnianie więzów w rodzinie: kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych. np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Nowym Rokiem, wzajemne okazywanie sobie uczuć, tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.

4.Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, poznawanie wybranych właściwości śniegu i lodu.

Wiersz:

"Zima"

Lubię śnieżek, lubię śnieg

chociaż w oczy prószy.

Lubię mrozik, lubię mróz

chociaż marzną uszy.

Lubię wicher, lubię wiatr,

chociaż mnie przewiewa.

Lubię zimę!

Idę w świat

i wesoło śpiewam.

Piosenka:

"Bosy pastuszek"

1.Był pastuszek bosy, na fujarce grał,

pasał w górach owce i w szałasie spał.

Nagle aniołowie z nieba w bieli przyfrunęli,

obudzili go, gdy spał, gdy spał,

obudzili go, gdy spał, gdy spał.

Ref:

Dziś do Betlejem trzeba nocą iść,

bo narodzenia czas wypełnił dni,

tam, gdzie stajenka razem z bydlątkami

leży Dzieciąteczko i na sianku śpi.

Świat na to czekał wiele już lat

i narodzenia dziś wita czas,

biegnij pastuszku jasną drogą, niebo płonie,

na niebie pierwszej gwiazdy blask,

na niebie pierwszej gwiazdy blask.

2.Był pastuszek bosy, zimne nóżki miał,

ale dobry anioł piękne butki dał,

wziął pastuszek owce,

pobiegł tak jak wiatr przed siebie,

a na niebie blask od gwiazd, od gwiazd,

a na niebie blask od gwiazd, od gwiazd.

Ref:

Dziś do Betlejem...

 

Styczeń


Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

 

1. Wzbudzanie zainteresowania literaturą, słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów. Przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania i czytania tekstu.

2. Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach. Zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami. Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik.

3. Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym: przygotowanie programu artystycznego dla babć i dziadków, poczęstunku oraz upominków.

4. Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola, czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia. Zapoznanie z wyposażeniem i wyglądem przedszkolnej kuchni oraz pracą kucharek.

 

Wiersz:

"Życzenia dla babci i dziadka"

Kochamy nasze Babcie

i Dziadków też kochamy,

w Dniu Babci i w Dniu Dziadka

życzenia im składamy.

Dziękujemy Wam, Dziadkowie,

to bardzo Wam się chwali,

żeście nam rodziców

tak dobrze wychowali.

Bez Was smutny byłby świat.

Żyj nam Babciu,

Żyj nam Dziadku

co najmniej 200 lat!

 

Piosenka:

"Kiedy babcia była mała"

1. Kiedy babcia była mała, to sukienkę i fartuszek krótki miała,

małe nóżki, chude rączki, i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

Ref:

I co, i co? Że babcia nam urosła, ze lat ma troche więcej, niż ja i brat i siostra.

I co, i co? To ważne, że mam babcię, że bardzo kocham ją i śpiewać lubie z nią.

2. A gdy dziadek był malutki, to nie nosił adidasów, tylko butki,

nie miał wasów, ani brody, no i nie chciał jesć marchewki, tylko lody.

Ref:

I co, i co? Że dziadek urósł trochę, że lat ma trochę więcej, niż 2 plus 3 plus 8.

I co, i co? To ważne, że mam dziadka, że bardzo kocham go, i lat mu życzę 100.

3. Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę,

dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.

Ref:

I co, i co? Że trochę nam urośli, ze nie są dzieciakami, że ważni z nich dorośli.

I co, i co? To ważne, ze są z nami, niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.

 


Luty

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1.Poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem.

2. Zapoznanie z modelem kuli ziemskiej- globusem. Wskazywanie kntynentów, oceanów, mórz.

3. Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów dotyczących bawienia sie w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.

4. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, wspólne zabawy podczas ferii zimowych.

 

Wiersz:  "Kto to taki?"

Na podwórku już od rana

dziwny gość zawitał,

nie rusza się, nic nie mówi,

o nic się nie pyta.

Twarz okrągła, nos- kartofel,

oczy- dwa węgielki,

szyi nie ma, nóg nie widać,

a jak beczka wielki.

Koszyk stary jak kapelusz

ma na czubku głowy.

Kto to taki? Czy już wiecie?

To ... bałwan zimowy!

 

Piosenka: "Ufoludki"

1. Gdzieś na krańcach galaktyki, tam, gdzie gwiazdy wciąż mrugają,

zamieszkują ufoludki, co na głowach czułki mają.

Są zielone tak jak żabki i gumowe noszą stroje,

kiedyś może nas odwiedzą, jednak tego się nie boję.

Ref.: Ufoludki, ufoludki są przyjazne tak jak kotki,

a kto mówi, że są groźne, tem rozsiewa zwykłe plotki.

2. Podróżują w swych rakietach, przemierzając kosmos cały,

chciałbym robić to, co one, jednak jestem jeszcze mały.

Gdy dorosnę, jestem pewien, że odwiedzę ich planety,

może nawet mnie zaproszą do środka swojej planety.

Ref.: Ufoludki, ufoludki...

 

 

Marzec

 

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

 

1. Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt, sposobów poruszania się i odżywiania. Uwrażliwienie dzieci na losy zwierząt.

2. Poznawanie wybranych mierników czasu- od starożytności do dnia dzisiejszego. Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną (coraz dłuższe dni, wyższa temperatura). Poznawanie zwiastunów wiosny (pierwsze kwiaty, powracające ptaki, kwitnienie wierzby i leszczyny itd.).

4. Przypomnienie wiadomości o naszej patronce- Janinie Porazińskiej, jej utworów.

 

Wiersz: "Tylko jeden raz"

 

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,

wszystkie na świecie zwierzęta-

i mrówki, i żaby, i żmije,

i pszczoła wiecznie zajęta.

 

I paź królowej- motyl-

niech fruwa tęczowo- złoty,

i ślimak środkiem dróżki

niech pełznie, wystawia różki.

 

Niech skacze pasikonik,

niech świerszczyk w trawie dzwoni...

dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las,

jak i ty- żyją tylko raz.

 

 

Piosenka: "Wkrótce wiosna"

 

1. Pierwszy obudził się pierwiosnek,

potem chochoły spadły z róż,

skowronek śpiewem wołał wiosnę,

żeby na pole przyszła już.

 

Ref.: Bo zima, bo zima każdemu obrzydła!

niech słońce da jej pstryczka w nos,

niech wiosnę, niech wiosnę przyniosą na skrzydłach

bociek, jaskółka, szpak i kos.

 

2. Złoto błysnęło na leszczynach,

zapach obudził senny ul,

wiosenną orkę chcą zaczynać

głodne gawrony z pustych pól.

 

Ref.: Bo zima, bo zima...

 

 

Kwiecień

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Przygotowanie kącika teatralnego, wzbogacanie go w różne rekwizyty: maski, pacynki, kukiełki. Odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda.

2. Wzmacnianie więzów w rodzinie, kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy.

3. Poznawanie sposobów dbania o środowisko oraz zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach. Wdrażanie do szanowania wody.

4. Wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi. Poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi, ich domów.

 

Wiersz

" Co to jest przyroda?"

 To drzewa i kwiaty, i liście i woda.

Motyl nad łąką, biała stokrotka.

Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz.

Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze.

Powiedzcie, proszę, co jeszcze, co jeszcze?

Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę.

Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki! Niech koło domu

będzie wesoło, będzie zielono.

 

,

Piosenka

"Dziwna chatka"

1. Stała w lesie dziwna chatka, niezwykle bajkowa,

bo nie była murowana, tylko piernikowa.

      Ref: Daszek z marcepanu, a ściany z cukierków,

      komin z czekolady, a okna z wafelków.

2. Kto w tym domku może mieszkać? Chyba Baba- Jaga!

Może się poczęstujemy, ale czy wypada?

      Ref: Daszek z marcepanu...

3. Nagle drzwi się otworzyły, wyszła starsza pani,

zamiast ciastek dała dzieciom jogurt z malinami!

      Ref: Daszek z marcepanu...

 

Maj

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

1.Zbiorowy i indywidualny śpiew piosenek z dziecięcego repertuaru. Dostrzeganie zmian charakteru muzyki, gra na instrumentach perkusyjnych.

2.Rozwijanie poczucia przynależności narodowej, nazywanie symboli narodowych, rozpoznawanie hymnu Polski.

3.Nazywanie roślin i zwierząt żyjących w róznych środowiskach przyrodniczych. Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin.

4.Podawanie informacji na temat swojej rodziny: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują. Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym.

5.Określanie ról społecznych pełnionych przez osoby wykonujące wybrane zawody.

 

Piosenka:

"Dla Was"

   1.Moja mama fajna jest.

O tym ja najlepiej wiem.

Gdy mi smutno jest i źle,

zawsze przy mnie blisko jest.

   Ref.: Bo mama, bo mama

najlepiej wszystko wie.

Bo mama, bo mama

tak bardzo kocha mnie.

   2.A mój tata to jest ktoś.

Czasem mi zaśpiewa coś.

Kiedy wolną chwilę ma,

chętnie ze mną w piłkę gra.

   Ref.: Bo mama, bo mama...

 

Wiersz:

"Dzień Mamy'

Piękny dzień dzisiaj mamy,

tak piękny jak uśmiech mamy.

Taki pogodny od rana,

jak mama, gdy patrzy na nas.


Moja kochana mamusiu!

To dla Ciebie ten wierszyk,

dla Ciebie słońce i chmury,

dla Ciebie tęcza i wietrzyk.

 

Wiosną i latem- kwiaty,

jesienią- liście jesienne...

bądź szczęśliwa mamusiu,

dzisiaj, jutro, codziennie.

 

Czerwiec


Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

1.Nazywanie ludzi różnych ras, poznawanie ich zwyczajów. Dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej.

2.Uświadamianie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, bawienia się w miejscach niedozwolonych, rozmawiania z obcymi ludźmi, jedzenia nieznanych roślin.

3.Wdrażanie do bezpiecznego korzystania ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

4.Zapoznanie z florą i fauną morską, poznanie zawodów związanych z morzem.

5.Obserwowanie w sposób bezpośredni i pośredni zmian zachodzących w przyrodzie latem. Wycieczka do gospodarstwa "W labiryntach" w Paprotach.

 

             Wiersz: "W szkole"

Idzie Jacek wesoły pierwszy raz do szkoły.

Nie boisz się Jacku?

- Ja, bać się? A czego?

Każdy będzie w szkole moim kolegą.

Są w szkole koledzy, są nauczyciele.

Nauczę się w szkole nowych rzeczy wiele.

Mam już 7 lat, idę w samą porę,

obiecałem pani w przedszkolu

dla wszystkich być wzorem.

Obiecałem mamie, obiecałem tacie

i dotrzymam słowa, wnet się przekonacie.

 

Piosenka: "Kończymy już przedszkole"

1.Kończymy już przedszkole, do szkoły czas,

zeszyty i tornistry wołają nas.

        Ref:A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

        Tak bardzo nam tu dobrze, że nie chcemy wcale jeszcze iść.

2.Wakacje szybko miną, a potem już,

zadzwoni pierwszy dzwonek, lekcje tuż- tuż.

        Ref: A my nie chcemy...

3. Lecz co tu robić, w życiu zawsze tak jest,

że upływają lata, starszym się jest.

        Ref: A my nie chcemy...


 

 

Rok szkolny 2015/ 2016

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

Październik

1. Obserowowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, przyporządkowywanie ich do określonej pory roku.

2. Rozpoznawanie drzew po chrakterystycznych liściach i owocach.

3. Uściślenie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu zwierząt jesienią.

4. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu siebie i budowaniu własnej wartości

5. Zapoznanie z twórczością i sylwetką patronki naszego przedszkola- Janiny Porazińskiej.

Wiersz

"Wielkie marzenie"- E. Śnieżkowska- Bielak

1. Mamo, chcę mieć przyjaciela,

który budziłby mnie rano

i szczekaniem rozweselał,

przy mym łóżku kładł się na noc.

2. Może taki być kudłaty,

szary, bury albo biały.

Może też być cały w łaty,

żeby uszy mu sterczały.

3. Żeby ze mną co dzień biegał

i patyki mi przynosił,

żeby to był pies kolega,

w piłkę grał, o ciastko prosił.

4. Imię mu wymyślę takie,

by się cały świat radował,

by mój pies nie byle jaki

gdzieś ze wstydu się nie schował.

5. Więc ja przodem na rowerze,

za mną pies, kochane zwierzę,

choć to czasem złości mamę,

my trzymamy zawsze sztamę.

Piosenka

"Kolorowa jesień krasnala"-sł. D.Zawadzka, muz. S. Gąsieniec

1. Już nadeszła jesień, wiatr z listami pląsa.

Mała wiewióreczka skacze po gałązkach.

Zbiera kolorowe liście i żołędzie,

nim nadejdą chłody, pełna dziupla będzie.

Ref: Jesień, złota jesień w słoneczku się mieni

kolorami żółci, brązu i czerwieni.

Jesień, złota jesień w słoneczku migoce,

już chłodniejsze ranki i chłodniejsze noce.

2. Już nadeszła jesień, słonko krócej świeci.

Klucz białych bocianów na południe leci.

Chomik zbiera ziarna, borduk jarzębinę.

Będą mieć zapasy na calutką zimę.

Ref: Jesień, złota jesień...

 

Listopad

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się podczas spacerów. Zwrócenie uwagi na architekturę w okolicy przedszkola, dostrzeganie różnic w wyglądzie domów.

2. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Układanie kalendarzy z zachowaniem regularności: jesień- zima- wiosna- lato.

3. Budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci, wdrażanie do uwaznego sluchania utworów literackich.

4. Zapoznanie z polskimi obrzędami i tradycjami. Zabawa andrzejkowa w grupie.

 

Wiersz

"Wesoła ulica"- I. Salach

Na wesołej ulicy Kamil domy liczy,

Domki malowane w rządku ustawiane.

Pierwszy domek- daszek ma czerwony, płotkiem otoczony.

W drugim domku z antenką jest tylko jedno okienko.

W żółtym domku trzecim dym z komina leci.

Czwarty dom wysoki dotyka dachem obłoki.

Piąty z dachem jak marchewka zdobią z boku małe drzewka.

Przy szóstym domku usiadł motylek- to tutaj mieszka Kamilek.

 

Piosenka

"Deszczowa piosenka"

1. Cały świat dziś zapłakany, ciągle pada deszcz.

Weź parasol, podaj rekę, zanuć deszczową piosenkę:

kap, kap, kap, kap, kap.

Ref: Kapu- kap, kapu- kap, deszczowa piosenka.

Moknie pies, bury kot i mamy sukienka.

2. Na podwórku wietrzyk dmucha, ciągle pada deszcz.

Weź parasol i posłuchaj, wiatr ci szepcze coś do ucha:

szu, szu, szu, szu, szu.

Ref: Kapu- kap...

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze

Grudzień

1. Uświadomienie dzieciom wartości zdrowia. Wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych- uwrażliwienie na potrzeby chorych.

2. Rozwijanie poczucia przynależności do rodziny.

3. Zapoznanie z nową porą roku- zimą. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.

4. Poznanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Wdrażanie do okazywania innym dobroci.

5. Poznawanie rodzajów zegarów od najdawniejszych po nowoczesne oraz mechanizmu działania niektórych z nich.


                                                          Wiersz:

" Zanim przyjdzie gwiazdka"- B. Lewandowska

Jeszcze w lesie szumią świerki

kołysanki swoje,

a ja już mam kłopot wielki,

czym drzewko ustroję.

Otoczone było w lesie

świergotliwym gwarem...

Więc ja na nim też zawieszę

śmiesznych ptaszków parę.

Z waty będzie biały zając

i ruda wiewiórka.

Wśród gałązek się schowają

ślimaki ze sznurka.

Pod wesołym muchomorem

posadzę krasnale.

Mogą wybrać się wieczorem

z wizytą do lalek.

Piosenka

"Grająca choinka"-sł. B. Cenarska, muz. A. Nowak

1. Przyniosły krasnoludki choinkę

ubraną w nutki-

wesoło srebrem dzwoniące,

jak bombki błyszczące.

Ref: Choinka cała nam gra,

piosenki cichutko śpiewa:

la, la, la, la, la, la, la, 

kolęda serca nam rozgrzewa.

2. Na szczycie gwiazda mruga,

zimowa nocka jest długa,

przysiadły wkoło śnieżynki,

by słuchać choinki.

Ref: Choinka cała nam gra...

3. Kluczyki wiolinowe

przypięło drzewko jodłowe.

Łańcuszek, jak pięciolinia,

gałązki owija.

Ref: Choinka cała nam gra...

 

Styczeń

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

 

1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku. Organizowanie wspólnych zabaw na śniegu.

2. Zapoznanie ze zwyczajami karnawałowymi. Udział w balu karnawałowym w przedszkolu.

3. Wdrażanie do coraz lepszego rozumienia następstwa czasu. Utrwalanie nazw dni tygodnia.

4. Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku w stosunku do osób starszych. Nabywanie wiedzy na temat życia ludzi dawniej i dziś.

5. Wprowadzanie nowych wyrazów do globalnego czytania.

Wiersz:

"Kocham babcię i dziadka"- B. Forma

1. Kocham mocno babcię, dziadka-

to nie żarty, moi mili,

dzisiaj im życzenia składam,

by sto latek jeszcze żyli.

2. Kiedy smutek mnie ogarnia

i wszystkiego mam już dosyć,

dziadek mocno mnie przytuli,

o to go nie trzeba prosić.

3. Gdy pomyślę o łakociach,

babcia zaraz coś upiecze.

Muszę przyznać, te wypieki

najwspanialsze są na świecie.

4. Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach

przekazują wciąż wytrwale

swym kochanym wnukom, wnuczkom

rad życiowych całą gamę.

 

Piosenka:

" Całusy dla babci i dziadka"

1. Za oknami zima hula,

ale babcia nas przytula,

gdy nadchodzą chłodne noce,

sercem grzeje nas jak kocem.

2. Dziadek zawsze czas ma dla nas,

bierze wnuki na kolana-

czasem ciebie, czasem mnie.

Jak to miło wiedzieć, że...

Ref: Wiosną, latem ni jesienią

babcia z dziadkiem się nie zmienią.

2. Śnieg za oknem ciągle sypie,

za pół roku przyjdzie lipiec,

ale u nas wciąż jest lato-

babciu, dziadku, dzięki za to!

Z wami zawsze jest słonecznie,

ciepło, miło i bezpiecznie,

więc całusy dziś wam śle

każdy wnuczek, bo już wie...

Ref: Wiosną, latem...

 

Luty

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Ustalenie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw. Zapoznanie z konsekwencjami ich nieprzestrzegania.

2. Uwrażliwianie na potrzeby zwierząt zimą. Rozpoznawanie i nazywanie niektórych z nich.

3. Zachęcanie do aktywności ruchowej i uprawiania sportu. Zapoznanie z zimowymi dyscyplinami sportowymi.

4. Dostarczanie wiadomości na temat obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, w tym budowy Układu Słonecznego.

 

Piosenka

"Kiedy będę duży" sł.D.Zawadzka,

                           muz. S.Gąsieniec

1. Kiedy będę duży, zbuduję rakietę

i polecę w kosmos na inną planetę.

Będę mijał chmury, gwiazdy i komety

i będę podziwiał wszechświat przez lunetę.

Ref:

Kiedy będę duży, jak mama i tata

olbrzymią rakietą będę w kosmos latał.

2. Jeśli spotkam małe, zielone ludziki,

będziemy rozmawiać ze sobą na migi.

A potem pozwolę obejrzeć rakietę

i pomkniemy razem na inną planetę.

Ref:

Kiedy będę duży, jak mama i tata...

 

Wiersz

"Kto pamięta?"- I. Salach

1. Leśnik sarnom wyniósł siano

i sól do solniczki,

a wiewiórka chowa w dziupli

swoje smakołyczki.

2. Lis futerko kupił nowe,

wróble zaś zmieniły piórka.

W sen zapadły jeże, żaby,

śpi już nawet mała pszczółka.

3. Cisza w lesie coraz głębsza,

pochowały sie zwierzęta.

Co też zimą będą jadły?

Czy też o nich ktoś pamięta?

4. Pan leśniczy dba o sarny

w swej leśnej zagrodzie.

My o ptaki dbać musimy,

lecz w naszym ogrodzie.

 

Marzec

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku poznawanie siebie i swoich kolegów z grupy. Rozmowy na temat ulubionego sposobu spędzania wolnego czasu.

2. Dbałość o nasze zdrowie poprzez: dbanie o higienę całego ciała, o narządy zmysłów (dobre oświetlenie miejsc pracy i zabaw, unikanie hałasu), zdrowe odżywianie. Założenie zielonego ogródka w naszej sali.

3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną: coraz dłuższe dni, wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powroty ptaków. Poznawanie zwiastunów wiosny.

4. Wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt w życiu człowieka. Poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.

5. Wzmacnianie więzów w rodzinie. Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi.

 

Wiersz: "Łakomczuszek"

Na podwórku już od rana

śmiech i wrzawa niesłychana,

bo dzieciaków cała masa

w ciepłym słonku sobie hasa.

By mieć siłę na hasanie,

trzeba najpierw zjeść śniadanie,

więc nie tracąc ani chwili,

zjadłem szybko moi mili:

Ciastka z kremem i bułeczki,

słodkie gruszki i porzeczki,

potem pączki oraz lody,

piłem colę dla ochłody...

Zjadłem całą czekoladę,

owocową marmoladę,

i na koniec- mogę przysiąc

-kolorowych groszków z tysiąc!

Teraz siedzę smutny w trawie,

z kolegami się nie bawię.

-czemu?- bo mnie boli brzuszek!

-odrzekł mały łakomczuszek.

Piosenka: "Witamy wiosnę!"

1.Słońce coraz wyżej, coraz mocniej grzeje,

pięknie się zazieleniły parki i aleje.

Ref: Witamy wiosnę! witamy wiosnę!

co przyszła tu z dalekich stron,

to właśnie dla niej piosenki nasze,

bo przecież każdy lubi ją!

 

2. W lesie głośno kuka nasza kukułeczka,

zapowiada nam, że dobrze uda się wycieczka.

Ref: Witamy wiosnę! Witamy wiosnę!...

 

Kwiecień

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Dbałość o nasze zdrowie poprzez przestrzeganie zasad higieny, ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych, zdrowe odżywianie. Przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw.

2. Poznawanie świata poprzez zmysły, dbanie o ich higienę. Wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka.

3. Poznawanie swojej miejscowości, jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc. Słuchanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością i regionem.

4. Uświadamianie dzieciom zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np.zatruwanie wód, powietrza, gleby. Wdrażanie do szanowania wody, niemarnowania jej.

5. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, np. coraz dłuższe dni, wyższa temperatura, powracające pierwsze ptaki. Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie sie pąków na drzewach.

 

Wiersz

"Ruchy"

Mam dwie ręce i dwie nogi, ale jedną głowę,

dwoje oczu, dwoje uszu, tyle zliczyć mogę.

Głową kręci szyja, zapachy wącha nos.

Gdy myślę, dotykam czoła, na głowie jeży się włos.

Czasami podpieram brodę i groźnie unoszę brwi.

Usta układam w podkówkę wtedy, gdy smutno mi.

Ręce układam na biodrach, albo opieram o łokcie.

Paluszki swoje oglądam, o, jakie czyste paznokcie!

Z nóg robię bramkę małą, zginam kolana także.

Stopami robię kroki, na palcach stoję, a jakże.

A teraz posłuchaj uważnie o czym w wierszyku jest mowa.

Wykonać te wszystkie ruchy możesz ze mną spróbować.

Piosenka

"Tutaj mieszkam"

1. Wszędzie wokół piękna zieleń,

drzewa, kwiaty cieszą mnie.

Tam wysoko ptaszek śpiewa,

ja tu zawsze mieszkać chcę.

Ref:

Wszystko tutaj jest mi bliskie.

Wszystko tutaj dobrze znam.

Tutaj mam przyjaciół wielu

i nie jestem nigdy sam.

2. Patrzę w prawo, widzę sklepy,

patrzę w lewo, widzę most,

tam na rogu jest apteka,

a plac zabaw jest na wprost.

Ref:

Wszystko tutaj...


 Maj

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1.Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, rozbudzanie zainteresowań przeszłością kraju. Utrwalenie znajomości godła Polski, barw narodowych i hymnu polskiego.

2.Stwarzanie sytuacji sprzyjających zdobywaniu wiedzy o innych krajach. Zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej.

3.Poznawanie wybranych środowisk przyrodniczych (łąka). Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci.

4.Uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka. Kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną.

5.Udział dzieci w Pikniku Rodzinnym w przedszkolu.

Wiersz:
"Tęcza"

Tęcza ma siedem kolorów,

siedem kolorów ma.

Wymienił je Karolek

wymienię i ja.

Kolor fioletowy

pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit

jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw,

nie pytaj mnie dlaczego?

Barwa żółta jak słoneczko

i pomarańczowa,

na końcu czerwona

i tęcza gotowa.

Piosenka: "Czarodziejskie kredki"

1.Rachu- ciachu kartka z bloku,

wyczaruję coś miłego-

piękny ogród, ciszę, spokój

dla tatusia kochanego.

Wyczaruję błękit nieba,

cztery koty na kolanach-

przecież wiem, że tyle trzeba,

by szczęśliwa była mama.

Ref: Hokus- pokus, ram, tam, tam

czarodziejskie kredki mam.

Hokus- pokus, bum, cyk, cyk,

wyczaruję wszystko w mig!

2.Mym rodzicom wyczaruję

las szumiący i jezioro,

każdy tego potrzebuje,

mnie z pewnością tam zabiorą.

Ciągle są tak zabiegani,

tyle mają spraw na głowach!

może uda mi się dla nic

więcej czasu wyczarować.

Ref: Hokus- pokus...

 

Czerwiec

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne

1. Nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w których żyją, zwyczajów. Zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.

2. Zapoznanie ze środowiskiem morskim, bogactwem fauny i flory Morza Bałtyckiego.

3. Utrwalanie zasad zachowań, których należy przestrzegać podczas wakacji. Poznawanie ciekawych miejsc, które warto zwiedzić podczas wakacyjnych podróży z rodzicami.

4. Określanie charakterystycznych cech lata, poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku.

Wykorzystywanie warunków atmosferycznych, jakie stwarza lato, do zabawy i odpoczynku na świeżym powietrzu.

 

Wiersz:

"Dzieci"- D. Gellnerowa

Wszystkie dzieci

na całym świecie

są takie same-

lubią skakać na jednej nodze

i lubią zanudzać mamę.

Wszystkie dzieci

na całym świecie

śpiewają wesołe piosenki

i byle kamyk,

i byle szkiełko

biorą jak skarb do ręki.

Podobno dzieci

na całym świecie

bywają niegrzeczne czasem,

lecz to nie u nas,

nie w naszym mieście-

to gdzieś za górą, za lasem.

Piosenka:

"Mój kolego z przedszkola"

1. Mój kolego z przedszkola,

mamy po siedem lat, tak, tak, tak,

śmieje do nas się świat, tak, tak, tak,

czeka szkoła.

Mój kolego z przedszkola,

miło było cię znać, tak, tak, tak,

ale żegnać się czas, tak, tak, tak,

szkoła woła.

Ref: W przedszkolu było super,

na sto dwadzieścia dwa,

powtórzyć chciałbym tamte dni

jeszcze jeden raz.

2. Koleżanko z warkoczem,

to już ostatni dzień, tak, tak, tak,

może spotkamy się, tak, tak, tak,

może nie.

Koleżanko z warkoczem,

smutno trochę mi jest, tak, tak, tak,

że nie zobaczę cię, tak, tak, tak,

jak co dzień.

Ref: W przedszkolu bylo super...


Copyright © 2015 Sebastian Igiel & Paweł Karski