Zamierzenia
Marzec
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- Rozwijanie czynnego słownika dziecka.
- Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
- Obserwowanie pogody marcowej oraz poznanie zjawisk atmosferycznych. Poszukiwanie zwiastunów wiosny-wycieczki i spacery.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- Poznawanie cech wiosennej pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych
- Poznanie nazw niektórych ptaków i wiosennych kwiatów
Wiersz do nauki: „Nadchodzi wiosna”
Piosenka do nauki: „Idzie wiosna”
Luty
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
- Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
- Obserwowanie przyrody w okresie zimy, uczenie dzieci otwierania oczu na wszystko, co się dzieje w przyrodzie zimą,
- Dostarczanie wiadomości na temat obiektów i zjawisk występujących w kosmosie,
- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek na temat kosmosu,
- Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu.
- Dostarczanie wiadomości na temat obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, w tym budowy Układu Słonecznego,
Wiersz do nauki: „Współczesny dinozaur”
Piosenka do nauki: „Ufoludki”
Styczeń
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
-Rozumie konieczność dokarmiania zwierząt w okresie zimy.
-Rozpoznaje i nazywa cechy charakterystyczne pór roku – zima.
-Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, tańcach i muzykowaniu.
-Rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
-Wzbudzanie szacunku dla osób starszych, budowanie więzi rodzinnych.
Wiersz do nauki: „Babcia i Dziadek”
Piosenka do nauki: „Bałwan”
Grudzień
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku,
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków,
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów,
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Wiersz do nauki: „Wigilia”
Piosenka do nauki: „Choinkowe całusy”
Listopad
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
-Obserwowanie przyrody jesienią, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami;
-Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie;
-Doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi, wzbogacanie słownictwa;
-Poznawanie utworów literatury dziecięcej (opowiadań, bajek, wierszy i baśni);
-Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych, zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
-Rozwijanie orientacji w przestrzeni i percepcji wzrokowej;
-Zachęcanie dzieci do dążenia posiadania i utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
-Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
Wiersz do nauki: „Listopad”
Piosenka do nauki: „Dola parasola”
Październik
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
-Utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o obecnej porze roku,
-Uwrażliwienie na piękno przyrody w okresie jesieni,
-Pogłębienie wiadomości na temat zjawisk pogodowych charakterystycznych dla bieżącej pory roku,
-Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew owocowych oraz owoców i warzyw,
-Doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi, wzbogacanie słownictwa;
-Poznawanie i opowiadanie o środowisku domowym;
-Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
Wiersz do nauki: „Na leśnej polanie”
Piosenka do nauki: „Urodziny marchewki”
Wrzesień
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
-Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
-Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
-Poznawanie cech charakterystycznych nowej pory roku – jesieni ( dary jesieni, jesienna pogoda, kolorystyka, zmiany w przyrodzie). Wzbogacanie kącika przyrody o nowe okazy.
-Utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.
Wiersz do nauki: „Jak przechodzę przez jezdnię?”
Piosenka do nauki: „Do przedszkola”