ZAMIERZENIA
STYCZEŃ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Podawanie cech charakterystycznych dla pory zimowej,
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
"Herbatka” W. Chotomska Babciu i dziadku ufajcie wnukomoni na pewno szklanek nie stłuką.Oni esencję zaleją wrzątkiemI stół nakryją czystym obrusem. Oni to wszystko zrobią na piątkę.A może nawet na piątkę z plusem.A nie mówiłam? Już jest herbatka.Szklanka dla babci, szklana dla dziadka. Już ją nalano, już ją podano.Szklanki śpiewają piosenką szklaną.Już herbatniki są do herbaty.już się w herbacie rozpuszcza cukier. Babciu opowiedz o tamtych czasachGdy byłaś wnuczką, a dziadek wnukiem.
"Dzień Babci i Dziadka" - Małe TGD
wiem że nie biegasz już tak szybko
jak rok temu albo dwa
ale dziękuję tobie dziadku
że chcesz ze mną
w piłkę grać
wiem że nie widzą już wyraźnie
twoje oczy piękne tak
ale to ty najlepiej babciu
czytasz bajkę
nie chcę spać
wróć przeczytaj jeszcze raz
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was znam
chyba całe życie
wy mnie tylko chwilę
niech ta chwila jak najdłużej trwa
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
ktoś pomalował wasze włosy
białą farbą
fajnie tak
On jest malarzem i lekarzem
co o każde życie dba
niech wam dużo zdrowia da
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was znam
chyba całe życie
wy mnie tylko chwilę
niech ta chwila jak najdłużej trwa
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
mama mamy
tata taty
mama taty
tata mamy
kogo my tu mamy
mama mamy
tata taty
mama taty
tata mamy
kogo my tu mamy
mama mamy
tata taty
mama taty
tata mamy
kogo my tu mamy
mama mamy
tata taty
mama taty
tata mamy
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was znam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was znam
chyba całe życie
wy mnie tylko chwilę
niech ta chwila jak najdłużej trwa
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
GRUDZIEŃ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Podawanie cech charakterystycznych dla zimy, nazywanie zjawisk atmosferycznych.
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków i zwierząt, poszerzenie wiadomości na temu ich życia zimą - rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
- Poznawanie oraz kultywowanie tradycji i zwyczajów związanych z Bożym Narodzeniem
„Pastorałka od serca do ucha” autor Anna Zajączkowska, Ewa Muzyk
Zaśpiewajmy pastorałkę od serca do ucha
Gdy za oknem biała śniegu, poducha, poducha
Już Pan Jezus w żłobie leży
Na wyścigi każdy bieży
Zobaczyć Malucha, Malucha
Już Pan Jezus w żłobie leży
Na wyścigi każdy bieży
Zobaczyć Malucha, Malucha
Powitajmy maleńkiego Jezusa z radością
A Maryję matkę Jego, z godnością, godnością
Niech mu wszystkie dzwony grają
Aniołowie zaśpiewają
Wesołą nowinę, nowinę
Niech mu wszystkie dzwony grają
Aniołowie zaśpiewają
Wesołą nowinę, nowinę
Dzieciąteczko tam na sianie cicho śpi, cicho śpi
A Maryi z oczu płyną szczęścia łzy, szczęścia łzy
Okruszyno moja miła
W bólu Ciebie porodziłam
Witaj mi, witaj mi, witaj mi
Okruszyno moja miła
W bólu Ciebie porodziłam
Witaj mi, witaj mi, witaj mi
My zagrajmy żwawą nutę na flecie, na flecie
I uczcijmy jak najlepiej to Dziecię, to Dziecię
Świeci gwiazda migotliwie
Narodził się Bóg prawdziwie
Na świecie, na świecie, na świecie
Świeci gwiazda migotliwie
Narodził się Bóg prawdziwie
Na świecie, na świecie, na świecie
LISTOPAD
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Poznawanie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt.
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
6. Podawanie cech charakterystycznych dla pory jesiennej, rozpoznawanie darów jesieni, rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt
„POLAK MAŁY” Melo, Melo
Refr.: Bo ja jestem Polak mały,
Taki silny taki śmiały
Kolor biały i czerwony dobrze znam
Polską flagę w domu mam / x 2
1. W naszym pięknym kraju , żyje się wspaniale
Można tu zdobywać góry i podziwiać morskie fale
Refr. : Bo ja jestem Polak mały ………
2. Jak wygląda polski herb, każdy dobrze wie
To biały orzeł w złotej koronie, na czerwonym tle
Refr. : Bo ja jestem Polak mały ………
"KTO TY JESTEŚ"
- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swymi.
- W jakim kraju?
- W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Coś ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię.
- Coś jej winien?
- Oddać życie.
PAŹDZIERNIK
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
1.Poznanie cech charakterystycznych dla jesieni; pogoda, zmieniająca się przyroda, kolorystyka, szybkie zapadanie zmierzchu.
2.Poznawanie różnego rodzaju darów jesieni: w ogrodzie, w sadzie, w lesie: liście, warzywa, owoce; dary z parku i lasu: kasztany, żołędzie, jarzębina.
3. Poszerzanie wiadomości na temat życia zwierząt w lesie, jesienno- zimowe zwyczaje niektórych zwierząt.
4. Zapoznanie ze sposobami przygotowania ludzi do zimy: zapasy zimowe, przetwory z owoców i warzyw, kiszonki, suszenie itd.
Wiersz: „Tydzień jeża”
W poniedziałek jeż wyruszył, aby zbierać liście.
A we wtorek też ich szukał chodząc zamaszyście.
Środa to jest dobra pora żeby liście zbierać.
W czwartek same żółte liście jeżyk chce wybierać.
W piątek myśli: czasu mało, żeby liście zebrać.
A w sobotę musiał wszystkie swoje liście przebrać.
Gdy niedziela już nastała, jeżyk myśli sobie:
Nie zdążyłem liści zebrać, co ja teraz zrobię?
Więc…
W poniedziałek jeż wyruszył…
Piosenka: „Bal na grządkach”
1. Dziś w ogrodzie pietruszki
wielki bal urządziły.
Wystroiły się pięknie,
wszystkich już zaprosiły.
Ref. Deszcz im rytm wystukuje.
Wiatr melodię przygrywa.
A tańczących warzywek
coraz więcej przybywa.
2. Burak tańczy z cebulą,
a marchewka z koperkiem.
Żółta dynia wciąż woła:
„Kto chce zostać dziś berkiem?”
Ref. Deszcz im rytm wystukuje…
3. Kto zatańczy z sałatą,
która stoi pod ścianą?
O, już tańczy z nią seler,
wielkie brawa dostaną.
Ref. Deszcz im rytm wystukuje…
4. Pan pomidor czerwony,
chce zaprosić szparagi.
Lecz wciąż myśli co zrobić,
bo dziś nie ma odwagi.
Ref. Deszcz im rytm wystukuje…
WRZESIEŃ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Poznawanie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt.
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
6. Podawanie cech charakterystycznych dla pory jesiennej, rozpoznawanie darów jesieni, rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców, umiejętność nazwania ich przetworów;
"Bezpieczeństwo na drodze”
Jak bezpiecznym być na drodze
Mówi słup na jednej nodze
Jego światła wciąż migają
Wszystkich ludzi ostrzegają
Gdy czerwone światło świeci
Stoją wszyscy starsi dzieci
Na zielonym iść możemy
O tym wszyscy dobrze wiemy
Uczy nas też pani w klasach
Że przechodzi się na pasach
Przez ulice nie biegniemy
Teraz już to wszyscy wiemy
Na rowerze tylko w kaskach
Pamiętajcie o odblaskach
Taki odblask po to świeci
By bezpieczne były dzieci
“Jesień”
1. Przyszła wreszcie jesień
Roześmiany wrzesień
Dary z sobą niesie
Liści pełno wszędzie
Wieczór chłodny będzie
Spadają żołędzie
Ref. Jesień, jesień przyszła wreszcie
Zatańczyła z kolorami
Warkocz z liści ma spleciony
Wianek z wrzosów ułożony
2. Potem już październik
Piękne jarzębiny
Czerwone kaliny
Liście kolorowe
Żółte i brązowe
To widoki nowe
MAJ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Podawanie cech charakterystycznych dla pory wiosennej
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
6. Pobudzanie świadomości bycia Polakiem, Europejczykiem,
"Laurka dla mamy"
Wymaluję na laurce czerwone serduszko,
ptaka co ma złote pióra i kwiaty w dzbanuszku.
Żyj mamusiu moja miła 100 lat albo dłużej,
bądź wesoła i szczęśliwa, zdrowie niech ci sprzyja.
Dziś dla Ciebie rano świeci słońce złote
i dla Ciebie na oknie usiadł barwny motyl.
Dziś dla Ciebie mamo płyną białe chmurki
a wiatr je układa w świąteczne laurki.
Dzisiaj droga mamo masz twarz uśmiechniętą,
więc niech przez rok cały trwa to Twoje święto.
KWIECIEŃ
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych; nazywanie dorosłych i młodych zwierząt żyjących w gospodarstwie wiejskim.
2. Wzbogacanie wiadomości na temat teatru, jego wystrojem, poznawanie zawodów związanych z teatrem: aktor, reżyser, scenograf.
3. Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, zapewnienia miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia z nimi na spacer.
4. Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności człowieka, wdrażanie do ochrony przyrody: nieniszczenie roślin, szanowanie wody, segregowanie śmieci itd.
Ekologia jest ci bliska
Nie zaśmiecaj środowiska
Wykorzystuj, co się da
Dobrą radę Tobie dam
Masz kartony i papiery
Na makulaturę zbieraj
Butle, folie, pojemniki
Odłóż na bok, gdzie plastiki
Z tych produktów odrzuconych
Możesz nowe mieć fasony
I zabawę świetną, nową
Kreatywną, pomysłową
Z butli możesz zrobić świnkę
Z pudła domek, przy nim lalkę
Samochodzik, ciężarówkę
Odkurzacz i pralkę
Drugie życie nadaj śmieciom
Niech posłużą trochę dzieciom
Na recykling oddaj potem
Pod nową postacią wrócą z powrotem
MARZEC
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Podawanie cech charakterystycznych dla pory roku - wiosny 5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
„W marcu”
W marcu jest jak w garncu,deszcz lub słońce świeci, czasem sypnie śniegiem, mróz postraszy dzieci. Mama różne rzeczy w garnku nam gotuje, tak jak marzec różną pogodę szykuje. Ciepły wietrzyk wieje, to znów wicher dmucha, pogoda marcowa - raz słońce, raz plucha
“Marzec Czarodziej “
1.Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie, aż tu nagle: hokus-pokus! I już pączki na patyku, i już trawka na śnieżniku. Och, ten Marzec Czarodziej. 2.Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie, aż tu nagle: hokus-pokus! Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki. Och, ten Marzec Czarodziej. 3. Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie, aż tu nagle: hokus-pokus! Przez kałuże skaczą kaczki, żółte kaczki przedszkolaczki. Och, ten Marzec Czarodziej
Luty
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Podawanie cech charakterystycznych dla pory zimowej,
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
W karnawale, w karnawale
Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.
Wszędzie sami przebierańcy,
Zorro w czarnej masce tańczy,
I Smerfetka razem z nim,
Nie wiadomo, kto jest kim...
W karnawale, w karnawale
Dzieci bawią się wspaniale,
W karnawale każdy chce
Tańczyć, śpiewać, bawić się.
STYCZEŃ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz
rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci
i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Podawanie cech charakterystycznych dla pory zimowej,
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
Piosenka
„Kiedy Babcia była mała”
Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.
Refren
I co , i co , że babcia nam urosła ,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co , i co , to ważne że mam babcię ,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.
A gdy dziadek był malutki , to nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody , no i nie chciał jeść marchewki tylko lody!
Refren
I co , i co , że dziadek urósł trochę ,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co , i co , to ważne że mam dziadka ,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!
Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie , a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.
Refren
I co , i co , że trochę nam urośli ,
że nie są dzieciakami , że ważni z nich dorośli.
I co , i co , to ważne że są z nami ,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.
Wiersz
„Dla Babci i Dziadka”
Babcia z Dziadkiem dziś świętują
wszystkie wnuki więc pracują.
Zetrą kurze w każdym kątku,
przypilnują dziś porządku.
W kuchni błyszczą już talerze
wnusia babci bluzkę pierze.
Wnusio już podaje kapcie-
-bardzo kocham swoją babcię.
Dzisiaj wszystkie smutki precz
Święto dziadków ważna rzecz!
GRUDZIEŃ
Wiersz dla Mikołaja
W mroźną noc grudniową,
Wśród śnieżnej zamieci,
Para reniferów
Z nieba do nas leci.
Ciągną piękne sanie
W złocistym zaprzęgu,
A w saniach Mikołaj
I worek prezentów.
Święty Mikołaju
Na ciebie czekamy,
Przez okno zmarznięte
Ciągle wyglądamy.
Przyjdź do nas w gościnę,
Szczerze zapraszamy.
Wierszyk ci powiemy,
Piosenkę zaśpiewamy.
A ty daj prezenty,
Rózgi odrzuć w kąt,
I życz wszystkim dzieciom
Kolorowych Świąt.
PIOSENKA "CHOINKA PIĘKNA JAK LAS"
I.
Stała pod śniegiem panna zielona Nikt prócz zająca nie kochał jej Nadeszły święta i przyszła do nas Pachnący gościu, prosimy wejdź!
Choinko piękna jak las,Choinko zostań wśród nas! Choinko piękna jak las, Choinko zostań wśród nas!
II.
Jak długo zechcesz, z nami pozostań, niech pachnie tobą domowy kąt. Wieszając jabłka na twych gałązkach życzymy wszystkim Wesołych Świąt.
Choinko piękna jak las,Choinko zostań wśród nas! Choinko piękna jak las, Choinko zostań wśród na
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
1. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
2. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętne współdziałanie w grupie – troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
3. Doskonalenie sprawności manualnej dzieci poprzez różne ćwiczenia motoryki małej
4. Poznawanie tradycji bożonarodzeniowych,
5. Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
6. Podawanie cech charakterystycznych dla pory zimowej,