Zamierzenia
WRZESIEŃ 2023
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- doskonalenie umiejętności przedstawiania się, poznanie Treflinki
-wzajemne poznanie się przez dzieci, próby zapamiętywania swoich imion
- zwrócenie uwagi na konieczność mycia rąk po wyjściu z toalety, przed posiłkami oraz po powrocie z podwórka
-kształcenie szybkiej reakcji na sygnał słowny
-zapoznanie dzieci z wyglądem Treflinki, utrwalenie imion kolegów i koleżanek
-integrowanie grupy- tworzenie przyjaznej atmosfery oraz poczucia bezpieczeństwa
-rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
-kształtowanie odpowiedzialności za współćwiczącego
- wdrażanie do dbania o porządek w miejscu zabaw
-zapoznanie z Regulaminem korzystania z placu zabaw
Wiersz do nauki:
„Jesień maluje” –Beaty Matusiak.
Jesień idzie,
z wiatrem, z deszczem,
słońce słabiej grzeje.
Zieleń znika gdzieś w oddali,
wszystko brązowieje.
Jesień zmienia zieleń,
maluje farbami,
świat jak kołdrą pokrywa ciepłymi barwami.
Drzewa liście tracą,
kolory zmieniają,
żółte, czerwone i złote,
swym urokiem zachwycają.
Sad zapełnia kosze owocami słodkimi,
czas przetwory robić,
by zimą cieszyć się nimi. Śliwki,
brzoskwinie, gruszki i jabłka.
To pyszny smak
i witamin dawka.
Piosenka do nauki:
„Wesołe przedszkole” sł. i muz. Jolanta Zapała
Ref. Wesołe, wesołe przedszkole.
Zatańczmy, więc razem w kole.
Przygodo wyruszaj z nami, wraz z Treflikami. (x2)
1.
Wszystkie dzieci i Trefliki,
tańczą z nami taka tiki.
Wyginają się na boki,
znają tańca tego kroki.
Taka tiki, taka tiki, szalala
i zabawa trwa. (2x)
2.
Nie bądź smutny, nie bój żaby,
ruszaj z nami do zabawy.
Weź pokonaj ranne trudy,
bo w przedszkolu nie ma nudy.
Taka tiki, taka tiki, szalala
i zabawa trwa. (2x)
MAJ 2023
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- zachęcanie do stosowania zasad dobrego zachowania
-doskonalenie umiejętności przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania
-doskonalenie myślenia matematycznego
-rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
-rozwijanie umiejętności analizowania treści obrazków i wyciągania wniosków
-wzbogacanie wiedzy na temat roślin
-doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznych
- kształtowanie szacunku do rodziców
-wdrażanie do uważnego słuchania
-rozwijanie inwencji twórczej
-przygotowanie do nauki czytania
-utrwalenie nazw członków najbliższej rodziny
-wzmacnianie więzi rodzinnych
-budzenie uczucia miłości do rodziców
-doskonalenie funkcji językowych
-rozpoznawanie emocji
-rozwijanie umiejętności językowych i plastycznych
Piosenka do nauki:
muz. Mirosław Krysztopa, sł. Bożena Koronkiewicz
„Moja mama i mój tata”
I Kto do przedszkola mnie zaprowadzi?
Kto na wszystko coś zawsze poradzi?
Kto upiecze tort na urodziny?
Z kim najlepiej się razem bawimy?
Kto opowie bajkę zanim zasnę?
To mama, to mama, no jasne!
Ref: Bo moja mama najlepsza jest przecież,
I kocham ją bardzo,
najbardziej na świecie,
Pocieszy, przytuli i ładnie się śmieje,
Przy mamie świat cały pięknieje.
II Kto na sanki zimą mnie zabierze?
Kto mnie uczy jeździć na rowerze?
Z kim gram w piłkę i lepię bałwana?
Kto ma siłę wziąć mnie na barana?
Kto przeczyta książkę zanim zasnę?
To tata, to tata, no jasne!
Ref: Bo mój tata najlepszy jest przecież,
I kocham go bardzo,
najbardziej na świecie
Pocieszy, przytuli i ładnie się śmieje,
Przy tacie świat cały pięknieje.
III Z kim pojechać chcę latem nad morze?
Kto zawiązać buciki pomoże?
Komu mogę opowiedzieć wszystko?
I najlepiej, gdy jest zawsze blisko?
Z kim obejrzę bajkę zanim zasnę?
I z mamą, i z tatą, no jasne!
Ref: Bo moi rodzice najlepsi są przecież,
I kocham ich bardzo, najbardziej na świecie,
Gdy mama się śmieje i tata się śmieje,
To wokół świat cały pięknieje.
Wiersz do nauki:
„Moja rodzina” B. Szelągowska
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz,
Kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
czyli mama, ja i tata!
Kwiecień 2023
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
-
kształłtowanie umiejętności językowych: poprawności językowej i gramatycznej;
-
doskonalenie spostrzegawczości, uważności i dokładności w wykonywaniu zadań;
-
kształtowanie u dzieci poczucia przynalezności do rodziny, grupy;
-
poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi;
-
rozwijanie ogólnej sprawnosci fizycznej;
Piosenka do nauki:
Na kubeczku z porcelany
mieszka zając malowany.
Kiedy tylko się poruszy
to w herbacie moczy uszy.
Mówię Wam, mówię Wam,
co ja z tym zającem mam.
Siedzi zając na kubeczku,
lewą nogę moczy w mleczku.
Ale mleczko nie dla niego
on by wolał coś innego.
Mówię Wam, mówię Wam,
co ja z tym zającem mam.
Wytarł zając mokre uszy,
zrobił cztery wielkie susy.
Usiadł w lesie na polanie
co ja teraz powiem mamie?
Co ja teraz powiem? Co? No co
Wiersz do nauki:
Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,
kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca
I owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.
Marzec 2023
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- kształtowanie orientacji przestrzennej
-ćwiczenia słuchu rytmicznego
-przygotowanie do nauki czytania
- zachęcanie do stosowania zasad dobrego zachowania
-doskonalenie umiejętności przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania
- zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z promieni słonecznych
-zachęcenie do tworzenia dłuższych wypowiedzi
-doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał muzyczny
-zachęcenie do dostosowania ubioru do pogody
-doskonalenie myślenia matematycznego
-rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
-rozwijanie umiejętności analizowania treści obrazków i wyciągania wniosków
-wzbogacanie wiedzy na temat roślin
-zapoznanie ze słowami i melodią piosenki
-rozwijanie poczucia rytmu
Wiersz do nauki:
„Spacer Wiosny” – wiersza A. Olędzka.
Wyszła Wiosna na spacer
w kolorowej sukience.
W kapeluszu na głowie
i z kwiatami w ręce.
Słońce do niej się dzisiaj uśmiecha,
żółty motyl siada na dłoni.
A Wiosenka biegnie przed siebie
i czerwone biedronki goni.
Piosenka do nauki: „Przyszła wiosna”- Monika Kluza
1.Przyszła Wiosna, przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna.
Długie włosy rozpuściła, oczka w rosie swe umyła.
Teraz woła wszystkie żaby by w jeziorze zakumkały:
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum.
2. Przyszła Wiosna, przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna.
Długie włosy rozpuściła, oczka w rosie swe umyła.
Zaprosiła też bociany by nad łąką klekotały:
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.
3. Przyszła Wiosna, przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna.
Długie włosy rozpuściła, oczka w rosie swe umyła.
Już skowronki przyleciały Wiośnie pięknie zaśpiewały:
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
4. Przyszła Wiosna, przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna.
Długie włosy rozpuściła, oczka w rosie swe umyła.
I motyle z biedronkami tańczą między kwiatuszkami.
La, la, la, la, la, la, la,
la, la, la, la, la, la, la, la.
LUTY 2023
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują.
-przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać
w zabawach i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych.
-umie poprawnie umyć się i wytrzeć, umyć zęby.
-właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków.
-samodzielnie ubiera się i rozbiera.
-samodzielnie korzysta z toalety.
-utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
-uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku.
-dba o bezpieczeństwo własne oraz innych.
-ćwiczenia i zabawy rozwijające słuch fonemowy.
Wiersz: „Współczesny dinozaur”
„Współczesny dinozaur”
To ja, Eryk wasz dinozaur.
Wszyscy mnie tu znają.
Chętnie ze mną grają w piłkę,
w pracy pomagają.
Lubię zwiedzać wszystkie łąki,
leżeć w cieniu trawy.
Albo z boćkiem długonogim
urządzać zabawy.
Wieczorami słucham śpiewu,
małego słowika.
Albo patrzę w niebo ciemne
na gwiazdę, co znika.
Piosenka:„Buli” – P.K. Jagiello
„BULI”
(muzyka i słowa Danuta i Karol Jagiełło)
1.Na dworze zawierucha, na dworze pada śnieg.
Wiatr mroźny mocno dmucha, lecz nie przestraszy mnie.
Ulepię dziś bałwana, bo śniegu jest już dość.
Z węgielków zrobię oczy , z marchewki zrobię nos.
Ref. Buli, Buli, tak wszyscy nazywają mnie.
Buli, Buli, zatańczyć wami chcę.x2
2. Bałwanek to wesoły, uśmiecha do mnie się.
Zaprasza do poleczki, gdyż bardzo tańczyć chce.
Zapuka dziś do okien, zapuka dziś do drzwi
i wszystkim się przedstawi: „Nazywam się Buli”.
Ref. Buli, Buli, tak wszyscy nazywają mnie.
Buli, Buli, zatańczyć wami chcę.x2
STYCZEŃ 2023
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
-kształtowanie umiejętności właściwego współżycia
-odwołanie się do przeżyć
-rozwijanie szacunku do osób starszych
-zachęcenie do uważnego słuchania wypowiedzi kolegów
- kształtowanie orientacji przestrzennej
-zwracanie uwagi na precyzje wykonania
-zapoznanie dzieci z wyglądem własnej sali oraz innymi pomieszczeniami przedszkola
-zachęcanie do wypowiadania się
-rozwijanie umiejętności rysowania oraz sprawności manualnych dłonizachęcanie do stosowania zasad bezpiecznej zabawy
-ćwiczenia słuchu rytmicznego
-przygotowanie do nauki czytania
- zachęcanie do stosowania zasad dobrego zachowania
Piosenka do nauki
Babcia od bajek, dziadek od zagadek
Moja babcia i mój dziadek
to wspaniali są dziadkowie
Dziadek mnóstwo zna zagadek,
babcia bajkę nam opowie.
Ref. Bo na świecie nie znajdziecie
takich bajek i zagadek
jakie wnukom opowiada,
moja babcia i mój dziadek
2. Poprosimy naszą babcię
babciu z tajemniczą miną
opowiadaj swoją bajkę
a za każdym razem inną.
Ref. Bo na świecie nie znajdziecie...
3. Posadzimy teraz dziadka
na fotelu wiklinowym
Dziadku powiedz nam zagadkę
całkiem nową prosto z głowy.
Wiersze z okazji uroczystości „Dnia Babci i Dziadka”